Clicky

چرا به ساب ووفر نیاز داریم؟

چرا به یک ساب ووفر نیاز دارید؟

وقتی صحبت از سیستم صوتی کامل می‌شود، شاید اولین چیزی که به ذهن برسد خرید یک جفت بلندگو باشد، اما خرید بلندگو فقط آغاز راه است!

مهم نیست سیستم صوتی که قصد خریداری آن را دارید برای دیدن فیلم باشد یا بازی کردن، برای خانه است یا ماشین، مهم این است که یک سیستم صوتی با یک قطعه اصلی کامل می‌شود؛ «ساب ووفر». 

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر از اجزای اصلی سیستم صوتی حرفه‌ای است، که به کیفیت پخش موزیک کمک زیادی می‌کند. در واقع عملکرد اصلی ساب‌ووفر تولید صدای بم (Bass) و پخش صوت‌های ریز به‌طور دقیق و رسا است. 

ساب‌ووفر به انگلیسی Subwoofer تکمیل‌کننده صدا و کیفیت موسیقی است که در سیستم‌های صوتی به‌صورت اختصاصی به پخش فرکانس‌های پایین موسیقایی در بازه ۲۰ کیلوهرتز تا ۲۰ هرتز (استاندارد فرکانس صوتی گوش انسان) می‌پردازد. این فرکانس‌های پایین شامل سازه‌های ضربه‌ای، طبل، گیتارباس، ارگ و همچنین جلوه‌های صوتی در فیلم مانند انفجار و... هستند.

به طور معمول ساب ووفر در دسته لوازم جانبی برای شنیدن موسیقی قرار می گیرد. اما واقعیت این است که خرید ساب ووفر برای سینمای خانگی یا سیستم صوتی ماشین باعث می‌شود تا عمیق ترین فرکانس های باس را تمیز و با کیفیت بشنوید.

انواع ساب ووفر

ساب‌ووفرها از نظر عملکرد و کارآیی به دو نوع تقسیم می‌شوند:

- ساب‌ووفر اکتیو Active یا فعال 

- ساب‌ووفر پاسیو Passive یا غیرفعال

در نوع اکتیو برای راه‌اندازی ساب نیازی به آمپلی نیست زیرا در داخل آن طراحی و قرار گرفته است، ولی در مدل پاسیو برای راه‌اندازی باید یک آمپلی‌فایر جداگانه تهیه شود. بیشتر ساب‌ووفرهایی که برای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع پاسیو بوده و احتیاج به آمپلی‌فایر جداگانه دارند. 

برای نصب ساب‌ووفرها باید آن‌ها را در جعبه مخصوص به نام ساب‌باکس قرار دهید. جنس این باکس‌ها از چوب MDF یا نئوپان است تا از ساب‌ووفر در برابر فشار هوا و ضربه خوردن محافظت کند. ساب‌باکس‌ها در انواع مختلف از نظر اندازه، ظاهر، رنگ و ویژگی در بازار موجود هستند.

چرا به ساب ووفر احتیاج دارید؟

با یک ساب‌ووفر باکیفیت لذت گوش دادن به موسیقی چند برابر می‌شود. همچنین با وجود این دستگاه، موسیقی و آهنگ فیلم را همان‌طور که هنرمند یا کارگردان در نظر داشته است، می‌شنوید. 

ممکن است بگویید: من آهنگ رپ گوش نمی‌دهم یا فیلم‌های اکشن نمی‌بینم! پس چرا به ساب‎‌ووفر احتیاج دارم؟ واقعیت این است که ساب‌ووفر فقط برای این گزینه‌ها طراحی نشده‌اند، آن‌ها از ایمنی برای گوش تا شنیدن ریزترین نت‌ها در صوت را برای مخاطب فراهم می‌سازند. با این‌حال در ادامه با ارائه 6 نکته این سوال را که چرا به ساب‌ووفر احتیاج داریم، پاسخ داده‌ایم.

  1. بیشتر بلندگوها صداها را با سرعت نزدیک به 50 هرتز تولید می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا عمق و وضوح کامل صدا را متوجه نشوید. یک ساب‌ووفر نزدیک به 20 هرتز صدا تولید می‌کند، یعنی در حد استاندارد شنوایی یک فرد. این بدان‌ معنا خواهد بود که شما در هنگام شنیدن صوت هرگز یک نت را از دست نخواهید داد.
     
  2. به‌طور معمول بهترین بلندگوها هم نمی‌توانند همه صداها را شفاف و کامل پخش کنند. با این‌که برخی از بلندگوها این قابلیت را دارند، اما موسیقی را همان‌گونه که هست، نمی‌توانند پخش کنند. یک ساب‌ووفر باکیفیت بدون نیاز به بلند کردن صدا، صوت را در بهترین حالت پخش می‌کند.
     
  3. بازتولید دقیق هر نت در طیف فرکانس پایین یکی دیگر از دلایلی است که به ساب‌ووفر نیاز دارید. یک ساب‌ باکیفیت موسیقی اجرا شده توسط هنرمند را همان‌گونه که هست پخش می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا در هنگام شنیدن موسیقی از سیستم صوتی خودرو یا سینمای خانگی‌تان که مجهز به ساب‌ووفر است، بیش از پیش لذت ببرید.
     
  4. سرعت نت‌ها حتی زیرترین با ساب‌ووفرها کنترل خواهند شد. بسیاری از ژانرهای موسیقی در آواز و سازها شروع و توقف سریعی دارند که کمتر بلندگویی می‌تواند این نت‌ها را پخش کند، اما یک ساب‌ووفر با کیفیت، سرعت را کنترل و خطوط باس را با دقت پخش می‌کند.
     
  5. یک ساب‌ووفر باعث می‎‌شود تا بلندگوها به‌طور یکپارچه موسیقی را در تمام طیف فرکانسی در بهترین حالت پخش کنند. بنابراین بدون اینکه صدا بیش از حد بلند شود، می‌توانید به وضوح آن را بشنوید.
     
  6. ساب‌ووفرهای مجهز به آمپلی‌فایر می‌توانند با مدیریت صحیح باس، ریزترین اصوات را از هرگونه بلندگویی پخش کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا بلندگوها به‌عنوان یک واحد عمل کرده و صدا را به‌طور یکپارچه ترکیب و پخش کنند.

    نکاتی برای محل قرارگیری ساب ووفر 

اگر قصد دارید ساب‌ووفر را در یک فضای بسته مانند خانه، محل کار و... قرار دهید، برای انتخاب مکان مناسب و ایده‌آل، بهتر است به این 3 نکته توجه داشته باشید:

  1. از سیم‌ها غافل نشوید؛ اگر ساب‌ووفر سیم‌دار تهیه کرده‌اید، مطمئن شوید که سیم‌ها در محل رفت و آمد افراد قرار نگیرند و از دید پنهان بمانند. این کار علاوه بر این‌که ظاهر سیستم صوتی را زیباتر جلوه می‌دهد از آسیب‌زدن به سیم نیز جلوگیری می‌کند. اگر فضایی که می‌خواهید به ساب‌ووفر اختصاص بدهید محدود است، می‌توانید نوع بدون سیم را انتخاب کنید.
     
  2. گوشه‌ها و دیوارها را در نظر بگیرید؛ ساب‌ووفر زمانی که در گوشه اتاق قرار می‌گیرد، افزایش خروجی را به همراه داشته و در نتیجه صدای ساب بلندتر خواهد شد. همچنین نزدیکی ساب‌ووفر به دیوار می‌تواند باعث تولید صدای ناخوشایند و خشن شود. 
    به دلیل‌ این‌ که هوا در ساب‌ووفرها جریان دارد، بهتر است ساب‌ها را با کمی فاصله از دیوار قرار دهید.
     
  3. یافتن بهترین نقطه برای ساب‌ووفر؛ ساب‎‌ووفر بی‌سیم را می‌توانید بدون هیچ فرمول خاصی در هر گوشه اتاق قرار دهید. با این‌حال انتخاب نوع سیم‌دار یا بی‌سیم به بودجه و سلیقه افراد بستگی دارد. بنابراین برای یافتن بهترین مکان برای اینکه ساب‌ووفر صدای رضایت‌بخشی بدهد، این است که ابتدا سیستم صوتی را روشن کنید و سپس در جایی بنشینید که در آنجا بیشتر از همه موسیقی گوش می‌دهید یا فیلم می‌بینید، در این حالت می‌توانید بهترین نقطه را پیدا کنید! 
     

به خاطر داشته باشید که ساب‌ووفر می‌تواند تنظیمات صوتی هر سیستمی را به سطح بالاتری برساند و صدای یکنواخت فرکانس‌های پایین را در سراسر اتاق پخش کند. در مجموع ساب‌ووفر یک قسمت اصلی از سیستم صوتی و تکمیل‌کننده آن خواهد بود!

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش