Clicky

قیمت سیستم صوتی ماشین به چه عواملی بستگی دارد؟ {قیمت ضبط ماشین و ...}

قیمت سیستم صوتی خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

 

اگر دوست دارید در حین رانندگی از صدای با کیفیت موزیک لذت ببرید، سیستم صوتی خودروی شما اولین چیزی است که باید روی آن سرمایه گذاری کنید. ترکیب شدن موزیک و رانندگی  چیزی است که باعث می‌شوند از جاده، ترافیک یا رانندگی طاقت فرسا در شهر لذت ببرید، اما قبل از خرید سیستم صوتی خودرو باید بدانید که چه عواملی بر تعیین قیمت یک سیستم تاثیر می‌گذارند. همان قدر که شنیدن صدای موزیک با کیفیت می‌تواند روح شما را زنده کند، گوش دادن به موزیکی که از اسپیکرهای نامرغوب و بی کیفیت پخش می‌شود می‌تواند اعصاب شما را به هم ریخته و باعث اذیت شود.


امروزه اکثر خودروهای داخلی و وارداتی سیستم صوتی هوشمند  با کیفیت مخصوص خود را دارند با این حال باز هم شما می‌توانید به دلخواه قطعات سیستم صوتی خودرو را تعویض کرده یا آن را ارتقا دهید.


یکی از دلایل رونق بازار خرید و فروش سیستم صوتی خودرو، عدم کیفیت سیستم صوتی خودروهای تولیدی است. با توجه به قدرت خرید و این که اکثر طرفداران سیستم‌های صوتی خودرو جوانان هستند بنابراین کمتر کسی است که بتواند یک خودروی وارداتی با سیستم صوتی فوق العاده را خریداری کند. به همین دلیل اکثر افراد به دنبال ارتقای سیستم صوتی خود هستند.


انواع مختلفی از سیستم صوتی خودرو وجود دارد که بسته به توانایی خرید شما کیفیت‌های متفاوتی خواهند داشت. اجزای اصلی یک سیستم صوتی را باند، کامپوننت، ساب ووفر، آمپلی فایر و میدرنج تشکیل می‌دهند که می‌توانید بسته به سلیقه و بودجه‌ای که دارید اجزای سیستم صوتی خودرو را از برندهای مختلف خریداری کنید.

 

ترکیب سیستم خودرو

 

انواع باند


یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سیستم صوتی خودرو باند آن است. باندها در دو نوع گرد و بیضی در بازار موجود بوده و بنا به نیاز خود می‌توانید هرکدام از آن‌ها را بخرید.


۱. باند بیضی


باند بیضی یا باند خربزه‌ای  را می‌توان روی قسمت عقب (طاقچه‌ای) خودرو نصب کرد. عموما باندهای بیضی در ابعاد ۹*۶ و ۱۰*۷ و از سه بخش تیوتر، میدرنج و ووفر ساخته می‌شوند. بعضی از انواع باند بیضی به دلیل عدم پشتیبانی از آمپلی فایر در صداهای بالا دچار نویز می‌شوند. در صورتی که باند شما توانایی اتصال به آمپلی فایر داشته باشد قیمت و کیفیت آن بالاتر خواهد بود. اما اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی صرف خرید باند کنید، باند بیضی بدون آمپلی فایر بهترین انتخاب شما خواهد بود. این باندها طول عمر بالایی دارند و با خیال راحت می‌توانید چندین سال از آن‌ها استفاده کنید.

 


۲. باند گرد


باندهای گرد کیفیت پایین‌ترین نسبت به باندهای بیضی دارند. باندهای گرد در چهار اندازه ۱۰،۱۳، ۱۶ و ۲۵ در بازار موجود هستند. از باند گرد در قسمت‌های جلویی خودرو مانند درب راننده و کمک راننده استفاده می‌شود. بسته به نوع خودرویی که دارید می‌توانید یکی از چهار سایز باندهای گرد را خریداری کنید. اگر خودروی شما کوچک است مانند پراید یا تیبا از ابند ۱۰ سانتی می‌توانید استفاده کنید. برای سایر خودروها با مشورت متخصص و کسی که در کار سیستم صوتی خودرو مهارت دارد باند خود را انتخاب کنید.
 

 


۳. کامپوننت


اگر باند گرد شما قابلیت اتصال به آمپلی فایر را داشته باشد به آن کامپوننت می‌گویند. اغلب باندهای گرد معمولی این قابلیت را ندارند. تفاوت این نوع از باند با مدل بیضی یا خربزه‌ای در تفکیک صدا است. کامپوننت‌ها بهتر از سایر انواع باندها می‌توانند صدا را تفکیک کنند. در این نوع از باندها صدای بم بسیار کم شنیده می‌شود به همین دلیل بهتر است در کنار کامپوننت از ساب ووفر استفاده کنید.
 

 


ساب‌ووفر


یکی دیگر از عواملی که بر قیمت سیستم صوتی خودرو تاثیر می‌گذارد؛ ساب ووفر است. اگر دوست دارید یک سیستم صوتی حرفه‌ای داشته باشید باید به سراغ خرید ساب ووفر بروید. اگر دوست دارید حجم زیادی از صدای بم یا باس (Bass) را بشنوید ساب ووفر این کار را برای شما انجام خواهد داد. برای راه اندازی ساب ووفر به آمپلی فایر نیاز دارید به همین دلیل اگر می‌خواهید ساب ووفر روی خودرو نصب کنید باید باندهای حرفه‌ای خریداری کرده که هزینه بالاتری دارند.

 

 


تیوتر


تیوترها اسپیکرهای کوچکی هستند که برای پخش و تقویت صدای با فرکانس بالا یا صداهای ریز استفاده می‌شوند. تیوتر به تنهایی صدایی ندارد به همین دلیل به صورت بلندگوی تیوتر دار در بازار موجود است. اگر قصد دارید با خرید تیوتر به تنهایی در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید آن را بالای داشبورد یا قسمت جلوی صندلی قرار دهید. این قطعه می تواند تمامی جزئیات را به تنهایی به شما ارائه دهد و در کل می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین قطعات مورد نیاز در یک سیستم پخش خودرو به شمار می‌رود.
 

 


میدرنج


میدرنج کامل کننده سیستم صوتی خودرو است. اگر سایر اسپیکر و باندها برای تولید صدای بم یا زیر استفاده می‌شوند؛ وظیفه میدرنج تقویت صداهای میانه است. بنابراین برای رسیدن به بهترین کیفیت صدا بهتر است از ساب ووفر، میدرنج و تیوتر در کنار هم استفاده کرده تا با پخش موسیقی در خودرو ان را با تمام وجود حس کنید.
 

 


آمپلی فایر

 

همه صداهایی که پخش می‌شوند برای داشتن کیفیت بهتر نیاز به آمپلی فایر دارند. آمپلی فایر باعث می‌شود که صداها در نهایت کیفیت خود پخش شوند و میزان نویز در صداهای بلند کاهش یابد. آمپلی فایر به صورت ۲، ۴ و ۶ کاناله عرضه می‌شود. آمپلی فایر ۲ کاناله برای جفت باند؛ ۴ کاناله برای یک جفت باند و ساب ووفر و آمپلی فایر ۶ کاناله برای ۲ جفت باند، یک ساب ووفر مناسب است.
 

 

قیمت سیستم ماشین

 


چقدر باید هزینه کرد ؟


همه اجزایی که به آن اشاره کردیم در تعیین قیمت سیستم خودرو موثر هستند. اکنون شما هستید که باید بسته به خودرو یا چیزی که در نظر دارید بودجه تعیین کنید. در حال حاضر در ایران قیمت باندهای گرد از 50 هزار تومان شروع شده و تا 2 میلیون تومان متغیر است. علاوه بر این برای سایر قطعات مانند باندهای بیضی قیمت بین 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان، ساب ووفر از 500 هزار تومان، میدرنج‌ها از 50 تا 1 میلیون تومان و تیوترها از 50 تا 700 هزار تومان متغیر هستند. بسته به کیفیتی که مد نظر دارید باید اجزای سیستم صوتی خودرو را انتخاب کنید.


در نهایت اگر علاقه خاصی به سیستم صوتی خودرو دارید می‌توانید به مرور زمان اجزای مختلف آن را ارتقا بخشیده یا تعویض کنید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش