Clicky

راهنمای خرید رادیو پخش خودرو

راهنمای خرید رادیو پخش خودرو

Head Unit یا رادیو پخش یکی از اجزای اصلی هر خودرویی به شمار می رود.  رادیو پخش یا همان سیستم پخش صوتی در میانه داشبورد قرار می گیرد که همین موضوع سبب شده تا در دید سرنشینان خودرو باشد و لذا آپدیت کردن و به روز کردن سیستم صوتی منجر به یک تغییر کلی در کابین خودروی شما خواهد شد .یک سیستم صوتی نه تنها امکان پخش موزیک را برای شما فراهم می کند ، بلکه این سیستم می تواند در ظاهر کابین نیز تغییراتی را به وجود بیاورد . 

 


اهمیت سیستم پخش صوت در خودرو

اهمیت سیستم پخش صوت در خودرو

اگر در خودروی فردی بنشینید ، اولین چیزی که چشم شما به آن می افتد ، پخش خودرو خواهد بود . لذا این وسیله می تواند به عنوان یکی از اجزای زینتی داشبورد شما به شمار می رود . در کنار زیبایی و زینتی بودن این سیستم ، از آن جا که از این وسیله برای پخش موزیک استفاده می شود لذا از نظر کارآمدی نیز ، پخش خودرو ، حائز اهمیت است . برای انتخاب یک سیستم پخش صوتی مناسب برخی از فاکتورها حائز اهمیت هستند که در اینجا قصد داریم این فاکتورها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که در انتخاب رادیو پخش چه چیزهایی باید مد نظر ما باشد .ممکن است شما در خصوص خرید یک سیستم پخش صوتی مناسب خودرو اطلاعات کافی نداشته باشید ، اما نگرانی لازم نیست چرا که ما در اینجا اطلاعاتی کامل و ساده برای خرید یک سیستم صوتی مناسب را در اختیارتان قرار خواهیم داد . 

 


چگونه برای خرید یک پخش خودرو اقدام کنیم ؟!

اگر پیش از دانستن برخی از نکات حیاتی به دنبال خرید یک پخش خودرو بروید ، مطمئناً دچار سردرگمی خواهید شد ، چرا که این روزها در بازار انواع متفاوتی از این سیستم ها عرضه شده است که هر کدام از آنها متعلق به شرکتی متفاوت است و هر ساله به سیستم های پخش صوت خودرو ها ، نمونه های جدیدتر افزوده می شود . لذا پیش از خرید هر سیستم صوتی مربوط به خودرو لازم است تا پاسخ چند سوال کلی را بدهیم . باید بدانیم که چه سیستم پخش صوتی برای داشبورد خودروی ما مناسب است ! با بودجه ای که داریم ، چه سطح کیفی را باید انتخاب کنیم ؟! هم اکنون از پخش خودروی خود چه استفاده هایی داریم و در آینده از آن ، چه انتظار هایی خواهیم داشت ؟ پاسخ کامل به این سوال ها می تواند در نهایت منجر به خرید یک سیستم صوتی مناسب گردد.

 

 
انتخاب پخش خودرو بر اساس اندازه آن

انتخاب پخش خودرو بر اساس اندازه آن

برای انتخاب یک پخش خودرو مناسب باید قبل از هر چیزی ببینیم که آیا نمونه انتخابی شما ، در داشبورد جا می گیرد یا خیر ! پیش از هر چیزی دقت کنید که برای خرید ضبط صوت دو مدل وجود دارد که با نام استریو تکی دین و استریو دوبل دین شناخته می شوند . 


اگر ضبط صوت شما از نوع تک دین  باشد ، در این حالت تنها می‌توان آن را با یک ضبط صوت تک دین جابجا کرد . اندازه استریو های تک در حد دو اینچ است . دقت کنید که اگر سیستم پخش خودروی شما از نوع تک دین باشد ، در این حالت لازم است تا از ضبط صوتی با همین شرایط استفاده شود و امکان استفاده از هدیوینت دوبل وجود ندارد . البته در این بخش استثنائاتی دیده می شود ، چرا که در برخی از هدیوینت ها امکان جا گیری ضبط صوت هایی با دین دوبل وجود دارد که در این شرایط لازم است تا ضبط صوت با دین دوبل را در آن جاگذاری کنید تا از جاگیری ان اطمینان لازم را حاصل کنید . البته بر روی این نوع از استثنائات نمی توان حساب باز کرد . 


ضبط صوت هایی با دین دوبل ، اندازه ای در حدود 4 اینچ دارند که اگر پخش خودرو شما از این نوع باشد ، انتخاب های بیشتری به وجود خواهد آمد . در این حالت امکان استفاده از کیت براکت برای نصب دین دیگر وجود خواهد داشت که در نهایت به شما امکانات بیشتری را ارائه می دهد ، چرا که شما می توانید به ضبط صوت خود ، مولفه های دیگری نظیر یک اکولایزر گرافیکی اضافه کنید . 


بیشتر ضبط صوت هایی که در خودرو ها وجود دارد ، پخش خودرویی از نوع تک دین یا دو دین دارند اما در بازار نمونه های غیر استاندارد نظیر ضبط صوت هایی با دین ، 1.5 دیده می شود که امکان تعویض این نمونه ها با هد یوینت های تک دین  وجود دارد . برای پخش خودرو های غیر استاندارد ، امکان بروزرسانی آن ها ارائه شده است ، اما ممکن است در برخی از این نمونه ها ، هزینه های بروز رسانی ، بیشتر از ارزش واقعیشان باشد . 

 


برای خرید ضبط صوت ، اولویت بودجه باشد یا کیفیت ؟

برای ارتقای یک ضبط صوت ، هر فردی اولویت های مخصوص به خود را داراست . برخی از افراد کیفیت را به عنوان فاکتور اصلی قرار می دهند و برای برخی دیگر ، بودجه است که تعیین کننده ضبط صوتشان خواهد بود . در بازار تعداد زیادی از پخش خودرو های با کیفیت وجود دارد که خرید آن ها بودجه نسبتاً بالایی می خواهد اما هزینه آن ها سرسام آور نخواهد بود . پیش از خرید پخش خودرو ، کاملاً ضروری است تا از خود بپرسید که آیا خرید ضبط صوت شما بر اساس کیفیت صورت می پذیرد یا قیمت. علاوه بر این موضوع مهم ، لازم است تا برخی از ملاحظات دیگر نیز در انتخاب شما رعایت گردد . 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: ارزان ترین ضبط های ماشین فلش خور

 


فاکتور های تاثیرگذار در قیمت پخش خودرو کدام اند ؟

فاکتور های تاثیرگذار در قیمت پخش خودرو

پخش خودرو ها با توجه به کیفیت صدا ، هزینه های متفاوتی را دارند . به طور کلی اگر به خرید یک پخش خودرو با قیمت پایین رو بیاورید ، نباید انتظار یک کیفیت فوق العاده از صدای آن داشته باشید . معمولا این پخش خودرو ، هیچ نوع تقویت کننده داخلی با کیفیت بالا ندارند لذا اگر بودجه کافی برای خرید یک پخش خودرو باکیفیت ندارید ، پس حتماً نمونه‌ای از پخش خودرو ها را با خروجی پری آمپ انتخاب کنید . چرا که این خروجی به شما امکان افزودن تقویت کننده ، اکولایزر و یا پردازنده صدای دیجیتال را در آینده می دهد . 


اگر سهولت استفاده از ضبط صوت برای شما حائز اهمیت است ، باید بگوییم که یک ضبط صوت با هزینه پایین نمی تواند نیاز شما را برطرف سازد . دقت کنید که پخش خودرو شما در موقع رانندگی کارکرد اصلی خود را به نمایش خواهد گذاشت ، لذا باید نمونه ای از آن را انتخاب کنید که به هنگام رانندگی بتوانید منوها و گزینه های آن را به طور کامل بخوانید و دسترسی کافی و کامل به آن داشته باشید . به این منظور می توانید به فروشگاه های متفاوت بزنید و دکمه های سیستم های پخش را بررسی کنید . 


اگر ضبط صوت شما از نوع تک دین است ، ممکن است پیدا کردن نمونه ای از آنها با صفحه نمایش دو خطی مشکل باشد و یا هزینه‌ای که برای آن می پردازید ، بسیار بیشتر از بودجه شما گردد اما باید دقت کنید که خواندن صفحه نمایش هایی در مدل دو خطی به هنگام رانندگی ، بسیار آسان تر از نمونه های تک خطی است . 


از آنجا که زیبایی پخش خودرو در داشبورد شما تاثیرگذار است لذا فاکتورهای زیبایی برای انتخاب آن نیز درگیر خواهند بود . دقت کنید که هر چقدر رنگ ها و یا نور های استفاده شده در پخش خودرو شما بیشتر و جذاب تر باشد ، قطعاً مقداری پول اضافی برای آن ها باید پرداخت شود .
عوامل تاثیرگذار بر خرید ضبط صوت


به هنگام خرید سیستم صوتی باید ابتدا ببینید که استریو موجود در ماشین شما هم اکنون چه تغییراتی نیاز دارد و چه چیزهایی در آن است که می تواند نیازهای شما را برطرف کند . به طور مثال فکر کنید که هم اکنون ضبط صوت شما دارای ویژگی‌هایی نظیر رادیو AM / FM ، پخش سی دی ، پخش کننده فیلم ، ورودی های کمکی و CD  است و شما به برخی از این ویژگی علاقه دارید ، پس بهتر است به هنگام خرید یک سیستم پخش خودروی جدید ، وجود این امکانات را جزو الزامات قرار دهید . 


پس از اینکه تمامی فاکتورهای لازم پخش خودرو قبلی خود را بررسی کردید و ویژگی های لازم را برگزیدید ، لازم است به این فکر کنید که چه ویژگی‌هایی اضافی است که شما دوست دارید در پخش خودروی جدید شما وجود داشته باشد . به طور مثال اگر پخش خودرو جدید شما امکان خروجی AUX را به شما ارائه نمی دهد و شما به آن نیاز دارید بهتر است این خروجی در پخش خودروی جدید شما وجود داشته باشد .

 


دقت کنید که اگر حرفه ای ترین و گران ترین پخش خودرو بازار برگزینید اما سیستم های صوتی دیگر شما نظیر بلندگو ها کیفیت مناسبی نداشته باشند و یا برای خودرو خود از یک امپلی فایر یا تقویت کننده خارجی استفاده نکنید ، در این صورت کیفیت لازم را نخواهید دید . پس اگر قصد ارتقاء بخش دیگری را دارید ، بهتر است حتما این موضوع را در خرید پخش خودرو مد نظر قرار دهید . به طور مثال اگر قصد اضافه کردن بلندگو ها و امپلی فایر های حرفه ای را دارید ، حتماً پخش خودروی با یک امپلی فایر داخلی و خروجی پری آمپ خریداری کنید . 

 


ویژگی های جدید برای پخش صوت در پخش خودرو ها

ویژگی های جدید برای پخش صوت در پخش خودرو ها

پس از اینکه بودجه و ملاحظات لازم را برای پخش خودرو خود در نظر گرفتید باید بدانید که هم اکنون چه ویژگی‌های جدیدی به سیستم های پخش صوتی ، اضافه شده است و کدام از آن ها به کارتان می آید .


از جمله ویژگی های جدیدی که به پخش خودرو ها اضافه شده است ، می‌توان به رادیو HD اشاره کرد . این رادیوها در مقایسه با رادیو های معمولی FM امکانات بیشتری را دارند و ارزش خرید بیشتری برای ضبط صوت شما به ارمغان می آورند . البته برای اینکه بتوانید از کیفیت اصلی HD استفاده کنید ، لازم است که منطقه زندگی شما دارای پوشش رادیویی اچ دی باشد . اگر مطمئن نیستید که رادیو اچ دی در منطقه شما وجود دارد ، بهتر است لیست ایستگاه های رادیویی اچ دی را بررسی کنید تا نسبت به این موضوع آگاه شوید .


نوع دیگری از رادیوها وجود دارد که برای اتصال به آن نیاز به اینترنت دارید و در این حالت نیز اگر دستگاهی مناسب ، برای تامین اینترنت رادیویی خودرونداشته باشید ، این رادیوپخش نمی تواند برای شما مفید باشد . 


سیستم های پخش خودرویی در بازار وجود دارند که در آن ها رادیوهای ماهواره دیده می شود . رادیوهای ماهواره ای جایگزینی مناسب برای رادیویی سنتی هستند اما برای استفاده از آنها نیاز به اشتراک ماهانه خواهید داشت که این نوع از رادیو ها در ایران کاربردی ندارند ، چرا که امکان خریداری اشتراک ماهانه برای آن وجود نخواهد داشت و یا بسیار مشکل خواهد بود . این گزینه به شما کمک می کند تا بدون تغییر ایستگاه رادیویی خود از یک طرف کشور به طرف دیگر آن سفر کنید .


اگر شما هم جزو از افرادی هستید که از سی دی های قدیمی خود برای گوش دادن به موسیقی استفاده می کنید ، قطعاً نیاز به خرید یک ضبط صوت با قابلیت پخش سی دی را خواهید داشت . البته این روزها نمونه های بیسیم محبوب تر شده اند اما باز هم افرادی هستند که دستگاه‌های پخش سی دی را ترجیح می دهند . دقت کنید به هنگام خرید پخش خودرو هایی با امکان پخش سی دی باید در آن ها امکان پخش قطعه هایی با فرمت WMA ، MP3 و  AAC وجود داشته باشد .


ام پی تری پلیر ها از دیگر وسایل های مناسب برای گوش دادن به موسیقی هستند . ممکن است تعدادی موزیک های محبوب خود را در ام پی تری پلیر خود داشته باشید و بخواهید آنها را در ضبط صوتی خودرو خود گوش دهید . به این منظور نیاز است تا ضبط صوتی شما خروجی مورد نیاز را برایتان تامین کند تا اتصال ام پی تری پلیر، ممکن شود . آیپاد ها از دستگاه های پخش موزیک اپل به شمار می‌روند که برای اتصال آنها به پخش خودروی شما نیاز به خروجی مناسب آیپاد است . لذا اگر آیپاد دارید ، خرید پخش خودرو هایی با این نوع خروجی ، به شما پیشنهاد می گردد . 
قابلیت های جدید افزوده شده به هدیوینت ها

 


برای یک ضبط صوت ، پخش موسیقی با کیفیت عالی می تواند مهمترین فاکتور باشد اما این روزها پخش خودرو ها ویژگی‌های دیگری را به شما ارائه می دهند که نباید از آنها غافل شوید . 


یکی از ویژگی‌های اجباری در پخش خودرو های امروزی بلوتوث است . اگر می خواهید تلفن هوشمند و یا تبلت خود را بدون سیم به پخش خودرو خود متصل کنید ، لازم است تا این سیستم ویژگی بلوتوث را ارائه دهد . در برخی از سیستم های بلوتوثی موجود در پخش خودرو ها امکان کنترل تلفن هوشمند برای شما وجود دارد که شما می توانید بدون دست زدن به گوشی خود ، از طریق پخش خودرو ، به انتخاب برنامه مناسب پخش موزیک و یا پخش پادکست و رادیو مراجعه کرده و آهنگ مورد نظر خود را در فضای خودرو پخش کنید . 


سیستم ناوبری یا همان جی پی اس ویژگی ای است که حضور آن ضروری نیست اما می تواند کمک فراوان برای رانندگی بی خطر و امن باشد . اگر نگرانی ای در خصوص بودجه خود ندارید ، بهتر است نمونه هایی از پخش خودرو ها را خریداری کنید که در آن ها گزینه ناوبری جی‌پی‌اس دیده شود چرا که وجود امکانات بیشتر می‌تواند کارآمدی دستگاه شما را بالاتر ببرد .


پخش دی وی دی از دیگر ویژگی‌های اختیاری است که برای برخی از افراد می‌تواند مفید و کارساز باشد . سیستم های پخش صوتی و تصویری به طور پیش فرض این امکان را در خود دارند اما پخش های خودروی غیر تصویری ، امکان پخش دی وی دی را به طور پیش فرض ندارد . لذا به هنگام خرید باید این موضوع را با فروشنده در میان بگذارید . در این حالت شما می توانید از پخش خودرو خود برای تغذیه نمایشگر های خارجی که در قسمت های دیگر از خودرو استفاده شده اند ، بهره بگیرید و یا از پخش خودروی با قابلیت ارائه تصویر استفاده کنید . 


وجود حافظه داخلی در پخش خودرو های بیسیم ضروری است چرا که پخش خودرو شما را به یک جعبه دیجیتال تبدیل می کند . ارائه جک USB و یا SD Card از دیگر روش هایی است که از طریق آن می توانید به موزیک دیجیتال گوش دهید . هم اکنون بسیاری از واحدهای پخش خودرو این امکان را به خریداران ارائه می دهند . 

 


کلام آخر

اکنون که با تمامی بخش ها و قابلیت های پخش خودرو آشنا شدید ، لازم است تا به سوال های اساسی عنوان شده در اول متن به طور کامل پاسخ دهید و پس از آن به دنبال خرید ضبط صوت مناسب خود بروید . اگر برای خرید ضبط صوت همچنان دچار شک و شبهه هایی هستید ، بهتر است به منابع دیگر که در خصوص اجزای دیگر سیستم های صوتی نظیر امپلی فایر و بلندگو ها مطالبی را عنوان کرده اند ، مراجعه کنید .
 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش