Clicky

نحوه تنظیم ضبط ماشین

 

به شکل عادی سیستم صوتی خودرو برای همه ما به ویژه جوانان از اهمیت خاصی برخوردار است. چنان چه شما در روز زمان بسیاری را در ماشین سپری کرده باشید پس اهمیت ضبط ماشین برای شما زیادتر می شود. احتمال دارد زمان زیادی را برای تنظیم سیستم صوتی خودرو خود صرف کنید، به دلیل اینکه هزاران ساعت با این سیستم به آهنگ های دلخواه خود گوش می کردید. خیلی از سیستم های صوتی کارکرد درستی ندارد، به دلیل اینکه درست تنظیم نشده اند. در این مقاله می خواهیم به نحوه تنظیم سیستم های صوتی بپردازیم. همراه ما باشید. 
چنان چه از سیستم صوتی ماشین خود راضی نیستید امید خود را از دست ندهید. در صورتی که کمی از زمان خود را برای تنظیم سیستم صوتی ماشین خود قرار دهید، به طور حتم نتیجه خوبی خواهید داشت. برای اینکار توصیه می کنیم به راه کارهایی که در پایین برای شما گفته شده توجه داشته باشید.


بررسی فاز بلندگو و نحوه ی تنظیم حرفه ای سیستم صوتی خودرو 


حتی موقعی که سیستم شما به شکل حرفه ای نصب شده باشد باید مورد بررسی قرار گیرند به دلیل اینکه کار خیلی مهمی است. برای اینکار کافیست از یک آهنگ با باس سنگین بهره گیری نمایید. برای تنظیم و کنترل باید تعادل سیستم صوتی را به یک طرف هدایت کنید و بعد کنترل تعادل را به مرکز بازگردانید، در این حالت می بایست به شکل مداوم صدای بم زیادتری بشنوید. چنان چه این اتفاق رخ نداد، بلندگو های شما فاز نیستند. برای اینکار قطب های مثبت و منفی بلندگو را عوض کنید و اینکار را مجددا تکرار کنید. اینکار را هم برای بلندگو های جلو و هم بلندگو های عقب انجام دهید. همواره از درستی متصل شدن قطب های مثبت و منفی بلندگو ها اطمینان داشته باشید.


نحوه ی تنظیم ساب ووفر و اکولایزر


برای اینکه بتوانید قدرت باس را زیادتر کنید مخصوصا موقعی که تنها از یک ساب بهره گیری می کنید می تواند شما را وسوسه کند ولی اول می بایست سیستم خود را برای اینکار تنظیم کنید. با مسطح کردن اکولایزر استریو کار خود را آغاز کنید. تمامی کنترل های صدا را به صفر برسانید و منحنی EQ را درگیر نکنید. موقعی که ساب ووفر خاموش می باشد یک آهنگ آشنا را به سطح شنوایی متوسط برسانید و بعد به آرامی خروجی ساب ووفر را تا موقعی که به نقطه جذاب برسد بیشتر کنید تا موقعی که باس بر بقیه آهنگ غلبه نکند.
در صورتی که احساس می کنید که صدای باس از پشت سر شما به گوش می رسد، نقطه محلی آمپر ساب را کم کنید تا باس محدود نشود. چنان چه آمپر غیرقابل تنظیم باشد، تلاش کنید ساب ووفر را به حرکت در آورید.


چگونه ضبط ماشین پایونیر را تنظیم کنیم 


سیستم صوتی شما به شکلی طوری باشد که وقتی چشمان خود را می بندید این احساس به شما منتقل شود که انگار یک صحنه ی موسیقی جلو چشمان شما در حال اجراست. به این حالت  Soundstage گفته می شود.


سیستم صوتی

در صورتی که بلندگوهای جلو ماشین شما کوچک باشند از Bass Blocker بهره گیری نمایید. Bass Blocker با پاک کردن فرکانس های کم، صدای خروجی را واضح تر خواهد کرد. و چنان چه ضبط شما دارای قابلیت تعدیل سبک موسیقی می باشد، برای بهتر کارکردن می توانید از فیلتر High-pass برای حذف باس استفاده نمایید.
چنان چه شما یک ساب ووفر داشته باشید یا بلندگوهای عقب از بلندگوهای جلو بزرگ تر باشند، از امکانات Fade ضبط صوت برای منتقل کردن صوت از عقب به جلو استفاده نمایید تا سطح کلی را زیادتر کنید و باس را وارد موسیقی کنید.
در صورتی که بلندگوهای جلو روی درها نصب شده باشند تاثیر منفی در  Soundstaging می تواند داشته باشد. بعضی قابلیت این را دارند که به شکل مستقل صدای و جلو و عقب را کنترل کنند. از این قابلیت برای تنظیم سیستم صوتی و Soundstaging می توانید بهره گیری کرد.


چگونه ضبط صوت پایونیر را باید تنظیم کرد


اول دستگاه صوتی خود را روشن کنید. اطمینان پیدا کنید که EQ، کنترل های صدا، تعادل و ویژگی Fade در حد وسط تنظیم شده باشد.
موسیقی را که زیاد گوش می کردید را پخش کنید به دلیل اینکه می دانید که چه چیزی در آن آهنگ باید زیباتر به نظر برسد. لازم به ذکر است که آهنگ پخش شده از ساز های موسیقی با هم متفاوت هستند.
ویژگی Fade را تا جایی که تمام موسیقی فقط از بلندگوهای جلو شنیده شود عوض کنید. بعد میزان صدای سمت چپ و راست را به شکلی که در نظر دارید تنظیم کنید. این کار را برای بلندگو های سمت عقب انجام دهید و ویژگی Fade را به شکلی درست کنید که صدا تنها از بلندگوهای سمت عقب به گوش برسد، بعد میزان صدای سمت راست و چپ را تنظیم نمایید.
بعضی به شکلی ساخته شده اند که امکان کنترل صدای بلندگو ها را برای شما فراهم کرده اند، بهتر است میزان صدای بلندگوهای عقب همواره پایین تر از بلندگو های جلو باشد.
در حال حاضر به کیفیت صدای آهنگ توجه داشته باشید. آیا همه ی نت های در موسیقی هستند؟ آیا این نت ها در آهنگ تعادل دارند؟ پیش از تنظیم دوباره تعیین کنید که در کجای تنظیمات شما اشکال است.
چنان چه EQ ضبط صوت شما از قبل تنظیم شده باشد، تلاش کنید هر کدام را تست کنید تا بفهمید کدام یک از آنها به صدای آهنگ کمک می کند و کدام یک نه.
فرآیندی که برای سیستم صوتی ماشین بکار گرفته می شود معمولا این روش روی تمامی سیستم های صوتی قابل اجراست. همان گونه که در جریان هستید یکی از مارک های محبوب سیستم صوتی که در ایران هم خیلی رواج دارد مارک Pionneer می باشد. 

یکی از چیزهایی که بعضی از ما به ویژه جوان ها به آن علاقه داریم، این است که موسیقی را با همه ی وجود حس کنیم. فرکانس پایین معمولا این حس را به ما می دهد. در صورتی که ساب ووفر شما درست تنظیم شده باشد ، این حس لذت بخش را به شما منتقل می کند. برای اجرای این تنظیمات مراحل پایین را انجام دهید.


۱- از بین بردن اعوجاج: 
منظور از اعوجاج این است که هر چه صدا را ما بیشتر کنیم به شکل معمول کیفیت آن کاهش پیدا می کند. میزان قدرت سیگنال را کم کنید و صدای ضبط صوت را زیاد کنید تا ناهمواری های صدا برای شما نشان داده  شود. بعد تا جایی که کیفیت صدا به اندازه مطلوب رسید ولوم را کاهش دهید. در اصل با این کار شما حداکثر میزان صدا برای دریافت صوت با کیفیت بیشتر را مشخص می کنید. این بار قدرت سیگنال را بیشتر کنید تا اعوجاج نمایان شود تا کیفیت صدا کاهش پیدا کند، بعد قدرت سیگنال را تا اندازه ای که اعوجاج از بین برود کم کنید.


۲- خاموش کردن سیگنال و فیلتر پایین گذر را باز کنید: 
برای این کار ساعت آمپر گین ساب در جهت عقربه های بر روی Min بگذارید و فیلتر پایین گذر را بر روی ON قرار دهید و به همان اندازه دور بدهید. چنان چه سیستم تقویت باش داشته باشید آن را خاموش کنید و در صورتی که دارای یک کنترل سطح از راه دور باشد آن را در حالت میانه قرار دهید.
و تن باس را بر روی یکی از گزینه های Middle، Zero یا Flat که بر روی استریو شما قرار گرفته تنظیم نمایید. چنان چه کنترل سطح ساب ووفر داشته باشید آن را به حالت Middle یا  NO Gain بگذارید. بعضی وقتها ضبط صوت ها دارای یک فیلتر متقاطع کم عبور یا افزایش باس در خروجی ساب ووفر خود می باشند. اطمینان پیدا کنید که هیچ کردام از آن ها روشن نباشد.


۳- تنظیم کردن میزان گین ساب ووفر و فیلتر پایین گذر:
یک آهنگ را با میزان صدای یک چهارم ولوم اجرا کنید. قدرت آمپلی فایر ساب ووفر را تا موقعی که صدای ساب ووفر به شکل کامل صدای بلندگوها غلبه کند، بیشتر کنید.
موقعی که آهنگ گوش می دهید و صدا از ساب بیرون می آید ، به آرامی فیلتر پایین گذر فرعی را به سمت پایین دور دهید تا همه ی نوت های بالا و فرکانس محو شوند. فیلتر پایین گذر نوت هایی را که دوست ندارید ساب ووفر آن را پخش کند، از بین می برد.


۴- نحوه ی تنظیم تقویت باس و فیلتر زیر صدا : 
در صورتی که شما یک تقویت کننده باس داشته باشید، تلاش کنید با دقت آن را دور بدهید تا متوجه شوید که چه چیزی مثل صدای طبل به گوش می آید. فقط با بیشتر کردن اندکی از باس ضربات باس بسیاری به وجود می آید. چنان چه تمایل به استفاده از تقویت کننده باس هستید مواظب باشید. به دلیل اینکه دقیقا همان بخشی است که اعوجاج اتفاق می افتد.


۵- تنظیم سطح ساب ووفر با ولوم ضبط صوت : 
برای این کار ولوم ضبط صوت را تا جایی که اعوجاج بر روی آن نباشد افزایش دهید. بعد به آرامی آمپر گین ساب ووفر را بیشتر کنید تا میزان باس با بقیه آهنگ تعادل داشته باشد. افزایش باس از راه دور روشن کنید یا سطح کنترل را اندکی بالا و پایین کنید و با دقت گوش دهید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. بعضی وقتها به علت محیط صوتی حاکم در ماشین ساب ووفر نمی تواند صدای خود را با سایر صداهای سیستم صوتی ماشین هماهنگ کند.
درباره تنظیم سیستم صوتی یکسری چیزهای مهم را مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که از جمله طرفداران حوزه فناوری باشید و تمایل داشته باشید که امکانات زیادتری را در اختیار داشته باشید، مثلا بتوانید با استفاده از بهترین نرم افزار های اندرویدی برای ماشین، آهنگ پخش کنید.
 

مهدی گفت:
سلام ماشین ضبط ماشین موقع خاموش کردن ترانه ها برمیگردد از اول شروع می کند واسه خوندن
    admin گفت:
    تنظیمات سیستمت repiy رو خاموش کن
    admin گفت:
    تنظیمات سیستمت repiy رو خاموش کن
    admin گفت:
    تنظیمات سیستمت repiy رو خاموش کن
    admin گفت:
    تنظیمات سیستمت repiy رو خاموش کن
    admin گفت:
    تنظیمات سیستمت repiy رو خاموش کن
پیمان گفت:
با سلام. آهنگهای ضبط کجای تنظیماتش به هم خورده. نصفه پخش میشه.میره رو اهنگ بعدی؟
    حسین گفت:
    سلام، برای من هم این اتفاق افتاده، اگر راهش پیدا کردی، یه pm هم به من بدهید ،باتشکر
    حسین گفت:
    با سلام دکمه mixtrix را غیر فعال کنید، یا علی
فائزه گفت:
سلام میشه تنظیم کرد ک بعد از خاموش روشن کردن ماشن، اهنگای فلش نره از اول و از ادامه بخونه؟؟
    پاورز گفت:
    سلام
    این اتفاق خیلی شایع هست و اکثر شما سوالاتتو همینه
    این مشکل اکثرا داخل ماشین 206 ایجاد میشه
    برای رفع آن باید از پشت ضبط جای برق حافظه و برق سوییچ جابه جا بشه
مهدیه احمدی گفت:
سلام من میخواستم بدونم چجوری میشه دوتابلندگوپشت روفعال کرد
    پاورز گفت:
    سلام
    ی مقدار توضیح بیشتر بدین . اینکه ماشنتون چیه و اینکه پخشتون چیه
امید گفت:
سلام من ماشینم پزو۲۰۶ هست و بعد ازماشین قبلیم طاقچه که دوتا باند خربزه ای هستش رو گزاشتم رو ماشین جدیدم و بعد ضبتم که پایونیر هستش جایگزین ضبت فابریکی خوده ماشین کردم..الان صدایه ماشینو صبت باند هم خ کمتر از ماشین قبلی شده و هم کیفیت پایینتر.اصلا تعجب کردم چرا انقدر صدا باید پایین بیاد رو ۵۵ میران صدا هم پایین هم کم کیفیت .دلیل چیه
    پاورز گفت:
    سلام
    احتمالا مثبت و منفی باندها اشتباه وصل شدن
علی رحمانی گفت:
سلام ظبط من یهویی بعد دو روز گزینه fader پریده نمیتونم بین صدای عقب و جلو رو تنظیم کنم
    پاورز گفت:
    سلام
    مدل پخش شما چیه تا بتونم راهنماییتون کنم
    از داخل تنظیمات اولیه میتونید این مشکل رو بر طرف کنید
محمد گفت:
سلام ضبط 4250 bt چهار خروجی دارم میخواستم ببینم آیا میتونم بجای دوخروجی ساب فقط صدا بگیرم؟ یعنی دوتا کابل ارسی وصل کنم به امپلی چهار کانال ولی چون ساب ندارم خروجی ضبط فقط روی صدا باشه
    پاورز گفت:
    سلام
    بله این مورد شدنی هست
    از داخل تنظیمات اولیه
    برای راهنمایی بیشتر با پشتیبانی تماس بگیرید
      Dara گفت:
      تنظیمات ظبط رو بزارید روی rear/rear
    پاورز گفت:
    سلام
    بله این مورد شدنی هست
    از داخل تنظیمات اولیه
    برای راهنمایی بیشتر با پشتیبانی تماس بگیرید
فاطمه گفت:
سلام از وسط آهنگ یهو رد میشه و از وسط آهنگ بعدی شروع میشه مشکل کجاست؟
    فرزاد گفت:

    با سلام دکمه mixtrix را غیر فعال کنید
      عاطفه گفت:
      چجوری غیر فعال میشه؟
نیکا گفت:
صدا موزیک یا تماس تلفنی حتی اگر روی ولوم پایین باشه به بیرون ماشین منتقل میشه وهرکس که بیرون باشه وماشین درحالت توقف باشه کاملا متوجه میشه مشکل کجاست
    پاورز گفت:
    سلام
    این مشکل داخل اکثر ماشین ها اتفاق میافته
    راه حل اینه که درب های جلو رو عایق دمپینگ نصب کنید
میلاد گفت:
وقتی ماشین رو روشن میکنم صدای ضبط زیاد میشه
را حل چیه
    پاورز گفت:
    سلام
    از داخل تنظیمات ولوم اولیه رو کم کنید . برای راهنمایی بیشتر با پشتیبانی تماس بگیرید
مجتبی گفت:
سلام ،دوستان کسی میدونه چطور باند های جلو ماشین رو با باند های امپلی یکی کرد از چهار خروجیم استفاده کردم برا همین با پخش نمیشه تنظیم کرد راه حل لطفا
    پاورز گفت:
    سلام
    با پشتیبانی تماس بگیرید
مجتبی گفت:
سلام ،دوستان کسی میدونه چطور باند های جلو ماشین رو با باند های امپلی یکی کرد از چهار خروجیم استفاده کردم برا همین با پخش نمیشه تنظیم کرد راه حل لطفا
محمد مهدی گفت:
سلام مشکل صبط ماشین اینکه اهنگهارو فقط ۱۰ ثانیه پخش میکنه فلش هم مشکلی نداره
محمد مهدی گفت:
اهنگ فقط ۱۰ ثانیه ۱۰ ثانیه پخش میشه فلش هم مشکلی نداره قبل اون کار میکرد یهو بعد از زدن شماره تو ربموت کنترل اینطوری شد
    پاورز گفت:
    سلام
    بستگی داره پخش شما از چه برندی باشه
    اگر پایونیر باشه دکمه mix رو بزنید و off کنید
    اگر سونی باشه دکمه zap رو off کنید
پیمان گفت:
سلام میشه تنظیم کرد ک بعد از خاموش روشن کردن ماشن، اهنگای فلش نره از اول و از ادامه بخونه؟؟
    پاورز گفت:
    سلام
    به تنظیمات ربطی نداره
    یا جای برق حافظه و سویچ جا به جاست یا اینکه فلش مشکل داره
بنیامین گفت:
صدای شبت ماشین اومده روی باند جلو چیکار کنم
    پاورز گفت:
    سلام
    از داخل تنظیمات. قسمت audio و بعد قسمت fader را در حالت برابر یا صف قرار بید
      اشکان گفت:
      سلام یه ال ۹۰ دارم ضبط carozeria crx_8025
      صدا روی باند جلو سمت شاگرد افتاده میخام بندازم روی همه باندا دوتای عقب و دوتای جلو باندای فابریک ماشینه چطور میشه
امیرمحم گفت:
سلام تنظیمات رانا پلاس فابریک چجوری میشه اورد؟!(بیس و …)
    پاورز گفت:
    سلام
    از طریق فشار دادن ولوم
امیر گفت:
سلام اگه دکمه هایه ضبط کار نکند میشه از طریق باند باس بلندگو رو زیاد کرد ممنون میشم راهنماییم کنید
پاورز گفت:
سلام
خیر همچین امکانی وجود ندارد
محمد گفت:
سلام ماشین من رانا پلاس هست چند وقتیه که صداش تا 30بیشتر نمیشه و خیلی کم شده صداش رو حالت رم که میزنم بهش اهنگ میخونه اینطوریه ولی رو حالت رادیو صداش بلنده انگار رو به حالتی رفته هرکاری کردم درست نشد ممنون میشم کمک کنید.
محمد گفت:
در ماشین پرشیا وقتی می خوام کانال رادیو رو عوض کنم یا صدا رو کم و زیاد کنم صدای بوق بلندی میده چطوری قطعش کنم
بهاره گفت:
سلام و درود
چکار باید انجام بدیم وقتی که گوشی با پخش کننده اف ام به ماشین وصله صدای زیر زیر ناشی از رادیو کاهش پیدا کنه؟
ایمان گفت:
سلام، من یه سیستم معمولی دارم
بلندگوها و سیستم پخش هم تازه گرفتم
روی ماشبن که بستم، بیس بلندگوها قطع هست و خیلی کم
وقتی روی هر کدوم از بلندگوها بالانس میکنم بیس هر بلندگو وصل میشه و خیلی خوب میخونه
ولی وقتی بالانس روی عدد صفر میاد و جفت بلندگوها یکی میشن، بیس جفتشون قطع میشه
مشکل چیه؟
    پاورز گفت:
    سلام
    مثبت و منفی یکی از بلندگوها رو برعکس کنید درست میشه
قاسمی گفت:
سلام صدای بلنگ گوها خیلی تیزه مخصوصا صدای ی ذره بالا بیسم خوبه ولی تیس تیس زیاد میکنه بلند گو ها چقکار کنم راهنماایی لطفاا
حصین گفت:
سلام ، من وقتی صدای سیستم ماشینمو بالا میبرم امپلی فایرم داغ میکنه و بعد چند دقیقه ای که داغ داغ شده کلا میاد روی سابی که گزاشتم توی صندوق عقب یعنی صدای میدرن و سوپر تویتر قطع میشه میاد روی ساب باید چه کار کنم درست شه؟ اندازه ی پول سیستمم روی امپ خرج کردم بازم درست نشده
امیر۲۴ گفت:
سلام. علت اینکه فقط تعداد مشخصی آهنگ پخش میشه چیه. مثلا از ۱ تا ۲۵۶. بعد برمیگرده به همون آهنگ اول.
    پاورز گفت:
    سلام
    پخش شما رو حالت رندوم هست
ابلیس گفت:
ظبط پایونر هست اهنگ میزاری به ترتیبی که ریختی پخش نمیشه تصادفی پخش میشه این طوری کل اهنگ ها پخش نمیشه چطوری تنظیمش کنم که درست بخونه
    پاورز گفت:
    سلام
    شما باید از داخل تنظیمات حالت رندوم پخش رو خاموش کنید
میثم گفت:
سلام،من یه جفت میدرنج ۱۰ اینچ،یه جفت سوپر تیوتر و ساب وایب دارم ،با یه جفت میدرنج ۶/۵برای درب جلو،صدا خیلی تیزه،آدم سرسام میگیره راهی هست درست بشه؟باید از آمپلی تنظیم بشه که صدا بم تر بشه؟
    پاورز گفت:
    سلام
    ترکیب سیستم شما برای صدای ریز طراحی شده
    یعنی شما یا باید به جای میدرنج 10اینچ اسپیکر بندازید یا اینکه یک ساب و یک آمپیلی فایر مونو به ترکیبتون اضافه کنید
ساغر گفت:
سلام ماشین من تیبا هست آهنگ به صورت خودکار نمیره آهنگ بعد، دوباره آهنگ تکرار میشه اگر خودم نزنم آهنگ بعد
باید چیکار کنم درست شه؟
    پاورز گفت:
    سلام
    پخش شما روی حالت ریپیت ( تکرار ) قرار گرفته
    کلید حالت تکرار را خاموش کنید
محمدحسین گفت:
سلام
ماشینم ۲۰۶مدل ۹۱ ضبطش فابریکه
خاموش میکنم یه صدای خش بلندی میکنه و خاموش میشه
علتشچی میتونه باشه؟
سیامک گفت:
سلام..خودرو ۲۰۷ رو‌چن روز پیش از نمایندگی گرفتم و صدای پخش سیستم فابریک ماشین هنگام.پخش‌کم و زیاد میشه علتش رو توضیح بدین‌ممنون‌میشم
امیر مهدی گفت:
سلام
فلش پر میکنم میزارم رو ضبط سونی فقط ۲۵۶ تا آهنگ رو میخونه ولی فلش ۴۰۰ تا اهنگ روشه
دلیلی داره؟
مهناز کریمی گفت:
سلام وقت بخیر ماشین تیبا ماشینو خاموش میکنیم اهنگ میره اولین اهنگ فلش از همون اهنگی ک پخش میشد ادامه ش پخش نمیشه چیکار باید بکنم
مجتبی شکیب نیا گفت:
سلام وقت بخیر من ظبطخودرو پایونیر۷۸۵۰btنمیدونم چیکار شده موقع از گوشی یا بلوتوث آهنگ پخش میکنم فقط یک باند سمت شاگرد میخونه(ناگفته نماند ۱۲جفت باند و۱۰جفت تویترو ۴عدد ساب وصله)ولی تماس تلفنی باز میگیری همه وصل میشه یا از طریق فلش یا روش دیگه همه سیستم میخونه ،حتی تنظیمات ریست کردم ولی حل نشده ممنون میشم راهنمای کنید
جاهد گفت:
درود
وقتی سوییچ خودرو باز میکنم پخش با صدای بلند شروع به کار میکنه. چطوری میشه این صدا رو کمتر کرد؟
آزار دهنده هست. در واقع موسیقی با صدای پیشفرض بلند پخش میشه.
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش