Clicky

آشنایی با انواع ساب باکس ها

پاورز در این مقاله شما را با انواع ساب باکس ها آشنا خواهد کرد

باکس سیلد (‌Sealed Box)

باکس سیلد‌، تنها مدلی است که کاملا بسته است و هیچ منفذه ایی به فضای خارج باکس ندارد. این مدل دارای مزایا و معایب خاصی میباشد. از مزایای این مدل می‌توان کیفیت بالاتر، دقت بیشتر، محاسبات ساخت ساده‌تر و فضای اشغالی کمتر را نام برد. تمایل باکس‌های سیلد به فرکانس‌های بالاتر(‌تیز‌تر‌) است، در واقع فرکانس‌های بالاتر را قوی‌تر اجرا و موزیکال‌تر عمل می‌کند. برای ساب ووفر‌هایی که دقت بالایی در اجرای فرکانس ندارند و فرکانس‌ها را با تاخیر اجرا می‌کنند، مناسب است. از مهم‌ترین معایب باکس سیلد، حجم کمتر صدا و داغ‌شدن بیشتر کویل‌های ساب ووفر است که نسبتا استهلاک بالاتری در مقابل باکس‌های پورتد دارد.

باکس پورتِد (‌ported or vented box)

باکس پورتد نوع دیگری از باکس‌های رایج است که شامل دریچه‌ای با اشکال مختلف (معمولا به شکل مکعب یا استوانه) ‌می‌شود. از مزایای این مدل  بازده و قدرت بیشتر و اجرای فرکانس‌های پایین‌تر است. معمولا سایز باکس‌های پورتد از سیلد بیشتر است و فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و برای افرادی که به فضای صندوق خودروی خود نیاز دارند، نوعی نقطه ضعف به شمار می‌آید. حجم صدای تولیدی در باکس پورتد به علت بزرگ‌تر بودن فضای داخلی باکس و تبادل هوای ایجاد شده بین فضای داخلی و خارجی حداقل به دو برابر باکس‌های سیلد می‌رسد. البته لازم به ذکر است که بزرگ‌تر شدن سایز باکس مطلقا به معنی بیشتر شدن حجم صدا نیست، بلکه به نوع ساب انتخاب شده و پارامتر‌هایی همچون سایز ساب، فضای صندوق خودرو و قابلیت‌های ساب ووفر بستگی دارد.باکس‌های پورتد تمرکز بیشتری روی فرکانس‌های پایین‌تر دارند و ارتعاش بیشتری تولید می‌کنند.این نوع باکس، به افرادی که به مقاصد قدرتی علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌شود.

باکس بَند پَس (‌Bandpass box‌‌)

یکی دیگر از باکس‌های پر‌مصرف، باکس بند‌پس است که توانایی‌های زیادی در زمینه قدرتی و کیفیتی دارد. در این باکس برخلاف مدل‌های دیگر، ساب ووفر درون باکس قرار می‌گیرد و معمولا برای زیبایی یک ضلع آن را از طلق یا پلاستیک‌های فشرده شفاف استفاده می‌کنند. برای ساخت این باکس حداقل حجم 100 لیتر را در نظر می‌گیرند. باکس‌های بند‌پس به میزان قابل توجهی تحمل ساب ووفر را بالا می‌برند و می‌توان به حداکثر توان و کیفیت ساب ووفر مورد نظر دسترسی پیدا کرد. این مدل هم دارای مدل‌های مختلفی مانند 4 اُردِر به منظور مقاصد کیفیتی، 6 اُردِر و 8 اُردِر برای مقاصد کیفیتی و قدرتی و تخصصی استفاده کرد.

باکس هورن (Horn box)

تمرکز اصلی این مدل باکس، مانند باکس‌های پورتد‌ روی قدرت است با این تفاوت که باکس‌های هورن، تاکید بیشتری بر حداکثر قدرت و اجرای فرکانس‌های خاص با کیفیت بیشتر دارد. شکل پورت در این مدل باکس به صورت شیپوری است و هرچه طول پورت بیشتر می‌شود، دهنه پورت بزرگ‌تر می‌شود‌. این مدل نیازمند تجربه و محاسبات آکوستیکی خاصی است که در ایران معدود افرادی قادر به طراحی آن هستند.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش