Clicky

بلندگو چیست و چگونه کار میکند ؟

صدا چیست؟
برای درک اینکه چگونه یک بلندگو صدا را ایجاد می کند ، به مفهوم این که صدا موجی از فشار است که از طریق هوا حمل می شود . هنگامی که چنین امواج فشار وارد گوش شما می شوند و باعث لرزش آن می شوند ، مغز این را به عنوان صدا تعبیر می کند. این باعث می شود درک آنچه بلندگو انجام می دهد آسان باشد: این لرزش است و فشار در هوا ایجاد میشود  که ما به عنوان صدا می شنویم.
این امواج صوتی یا ارتعاشات با چند بار در هر ثانیه اندازه گیری می شوند. فراوانی امواج صوتی در هرتز بیان شده است ، همچنین به عنوان چرخه در ثانیه شناخته می شود. هرچه فرکانس این ارتعاشات کمتر باشد (به عبارتی کمتر از آنها در هر ثانیه رخ می دهد) سرعت صدا پایین تر است. هرچه فرکانس این ارتعاشات بیشتر باشد (یا بیشتر در هر ثانیه رخ دهد) سرعت صدای آن بیشتر می شود. شما این  هارا را با اصطلاحات باس و سه گانه می شناسید.
شنوایی انسان به محدوده مشخصی از فرکانس ها ، معمولاً از 20 تا 20 هزار هرتز محدود می شود. عمیق ترین نت باس که می توانیم بشنویم حدود 20 هرتز است ، اگرچه در حقیقت انسان بیشتر از شنیدن چنین فرکانس های  کمی احساس می کند. و بالاترین فرکانس ها بر سه برابر است  که می شنویم در حدود 20،000 هرتز است.
البته شنیدن هر فرد متفاوت است. بیشتر افراد با افزایش سن ، خصوصاً در فرکانسهای بالاتر ، دچار کم شنوایی می شوند. قرار گرفتن در معرض موج  کوتاه در برابر سر و صداهای بسیار بلند یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند ، به همان اندازه می تواند باعث کاهش شنوایی شود. به همین دلیل ایده آل است که در کنسرت با صدای بلند یا مسابقه اتومبیل از محافظت شنوایی بپوشید و از گوش دادن به موسیقی حتی در حجم متوسط حتی در صدای بلند در ماشین یا با هدفون برای مدت طولانی جلوگیری کنید.
دامنه یا بلندی صدا در دسی بل (db اندازه گیری می شود.( با حداقل صدای پس زمینه ، می توانیم صداهای بسیار نرم را به خوبی زیر 50 dB بشنویم. چیزهایی که تقریبا 60-70 دسی بل می گوییم صدا می کنیم. حدود 80 dB تقریباً بلند است و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در حدود 90 db می تواند به شنوایی شما آسیب برساند. هر چیز بلندتر ، مانند سطح dB 100 به علاوه که بعضی از سیستمهای صوتی قادر به تولید آن هستند ، می تواند خیلی سریع به شنوایی آسیب برساند.
بلندگو چیست؟
حال که شما می فهمید که یک بلندگو فشاری را که ما از آن به عنوان صدا درک می کنیم ایجاد می کند ، بیایید ببینیم که چگونه خود بلندگو کار می کند. بلندگو نیز مبدل نامیده می شود ، زیرا انرژی الکتریکی را از تقویت کننده به انرژی مکانیکی تبدیل می کند ، یعنی حرکت مخروط بلندگو . آن حرکت مخروطی فشار صوتی را که می شنویم ایجاد می کند.
آمپلی فایرهای صوتی دارای خروجی های مثبت و منفی هستند که از طریق سیم بلندگو به پایانه های ورودی یک بلندگو متصل می شوند. جریان متناوب از تقویت کننده سپس از طریق  سیم پیچ صدا نامیده می شود ، هدایت می شود که از طریق سیم به ترمینال بلندگو متصل می شود. سیم پیچ صدا در قسمت انتهایی کوچکتر و خمیده مخروط گوینده پیچیده شده است. مخروط داخل یک آهنربای ثابت روی قاب بلندگو معلق است.
جریان از تقویت کننده یک میدان الکترومغناطیسی در اطراف سیم پیچ صدا ایجاد می کند. از آنجا که آهنربا روی قاب بلندگو در جای خود ثابت است و سیم پیچ صدا می تواند آزادانه حرکت کند ، جریان متناوب از آمپلی فایر مخروط بلندگو را برای ایجاد صدا حرکت می دهد.
بلندگوهای تخصصی
ابتدایی ترین بلندگو در سیستم صوتی اتومبیل "تمام عیار" نامیده می شود زیرا این محصول برای تولید مثل دامنه فرکانس کامل شنوایی انسان طراحی شده است. اما از نظر جسمی غیرممکن است که یک بلندگو بتواند چنین طیف گسترده ای از صداها را به طور دقیق پوشش دهد.
یک روش بهتر استفاده از بلندگوهای تخصصی  که برای تولید قسمت خاصی از طیف فرکانس طراحی شده اند. صدای تولید شده فرکانس بالا را افزایش می دهد ، زیرا مخروط های کوچک آنها بسیار سریع حرکت می کند. ووفرها و ساب ووفرها بلندگوهای بزرگی هستند که هوا را بیشتر فشار می دهند ، آهسته تر حرکت می کنند و فرکانس های باس ایجاد می کنند. بلندگوهای میان رده فرکانس های بین توییت و واشر را تولید می کنند.
سیستم های صوتی پیچیده تر نیز از درایورهای midbas برای کنترل فرکانس بین باس عمیق و میانی استفاده می کنند. بلندگوهای "دو طرفه" چندین درایور - از جمله میانی و صدای جیر جیر - را روی یک قاب واحد ترکیب می کنند تا در یک وسیله نقلیه جای خود را ذخیره کنند.
عبور 
برای جابجایی مخروط بزرگ یک ساب ووفر از مخروط کوچک یک صدای تولید شده قدرت بیشتری می طلبد. و سیگنال های قدرتمند تقویت شده طراحی شده برای ساب ووفر به یک صدای کوچک آسیب می رساند.
در این مقاله ذکر شده است که برخی از سیستم ها از کراس اوور "منفعل" (در مقابل "مدار متقاطع" فعال "یا الکترونیکی در یک آمپلی فایر) استفاده می کنند که پس از تقویت کننده در زنجیره سیگنال قرار دارند. کراس اوورهای منفعل بر روی بلندگوهای دو طرفه یافت می شوند و فرکانس های بین دو بلندگو را روی یک قاب واحد تقسیم می کنند

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش