Clicky

راهنمای انتخاب باند ماشین مناسب

راهنمای خرید باند ماشین؛ چه نکاتی را باید در نظر بگیرید!

روش‌های زیادی برای گوش دادن به موسیقی و ارتقاء کیفیت آن در خودرو وجود دارد، اما نصب باند ساده‌، مقرون به‌صرفه‌ترین و سریع‌ترین روش برای بالا بردن کارآیی و کیفیت سیستم صوتی در ماشین است. 

باندهای ماشین در سایز، شکل، نوع و کارآیی‌های متنوع در بازار موجود هستند که این تنوع امکان دارد خریدار را در هنگام انتخاب سردرگم کند. بنابراین قصد داریم در این مطلب به‌صورت ساده و روان نکات کاربردی و مهم در هنگام خرید باند ماشین را توضیح دهیم.

راهنمای خرید باند ماشین

  1. نوع باند ماشین

    اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید نوع باند است. دو نوع اصلی باند عبارتند از:
    - باندهای کامپوننت
    - باندهای فول‌رنج

    باندهای کامپوننت به دلیل نوع طراحی، بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهند. اجزای باند کامپوننت که شامل یک جفت ووفر، تیوتر و کراس‌اوور است، از همدیگر جدا هستند. نصب راحت و پخش عالی از ویژگی‌های باند کامپوننت است. با این حال، قیمت بالاتری نسبت به باند فول‌رنج دارد. اما اگر به دنبال سیستم صوتی پیشرفته‌تری هستید، گزینه‌ مناسبی خواهند بود. باند ماشین مدل فو‌ل‌رنج که به آن درایور فول‌رنج هم می‌گویند شبیه به یک بلندگوی مادر است که همه‌ اجزا را در داخل خود دارد. باند فول‌رنج با توجه به نوع برند تولیدی، می‌تواند طیف وسیعی از فرکانس‌های مختلف را از سیستم صوتی پخش کند، اما اگر در فضای مناسب قرار نگیرد کیفیت صدا به‌شدت افت خواهد کرد. باند‌های فول‌رنج نسبت به باندهای کامپوننت نصب راحت‌تر و قیمت پایین‌تری دارند، که می‌توانند گزینه مناسبی برای افرادی که قصد دارند باندهای فابریک خودرو را تعویض کنند، باشند.

     

    راهنمای خرید باند ماشین

  2. کیفیت صدای باند ماشین

    کیفیت صدا از مهم‌ترین نکات در خرید باند ماشین است. به همین خاطر باید در هنگام خرید باند خودرو وسعت و دامنه صدای آن را بررسی کنید. سیستم‌های صوتی خودرو دارای فرکانس مشخصی هستند که در کیفیت صدا تأثیر می‌گذارند. هرچه فرکانس بیشتر باشد، کیفیت صدای بلند، بهتر می‌شود. فرکانس صدای طبیعی در بالاترین نقطه 20000 هرتز و در پایین‌ترین حالت 10هرتز است. با این‌حال توجه داشته باشید برای داشتن صدای باکیفیت نیازی نیست که باند با فرکانس بالا انتخاب کنید.

  3. حساسیت صدای باند ماشین

    حساسیت صدای باند ماشین، به حداکثر توان خروجی سیستم صوتی بستگی دارد. اگر باند سیستم صوتی خودرو کم‌مصرف باشد، به‌عنوان مثال 15 وات یا کمتر (در هر خروجی باند)، حساسیت صدای باند باید بیش از 90 دسی‌بل باشد. بیشتر سیستم‌های صوتی فابریک خودروها که در کارخانه نصب می‎شوند، کم‌مصرف هستند. سیستم صوتی‌های پرقدرت به‌طور معمول از تقویت‌کننده داخلی استفاده می‌کنند که این نوع سیستم‌ها نیاز به باند با درجه حساسیت پایین دارند. در صورت تأمین دسی‌بل (حساسیت صدا) مناسب و صحیح، به‌طوریقین صدای مطلوبی از باندها خواهید شنید.

  4. هماهنگ کردن قدرت باند ماشین

    یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید باند ماشین برای سیستم صوتی خودرو در نظر بگیرید، میزان توانایی و قدرت بین باند و ضبط است. این نکته به شما امکان می‌دهد مقدار توان خروجی باندها را کنترل کنید. این بدان معنا است که توان خروجی برق ضبط با قدرت پخش باند باید تطبیق داشته باشد. یک سیستم صوتی با امپ‌ قدرتمند به باند‌هایی با قدرت کارکرد نزدیک به توان خروجی نیاز دارد.

  5. باند ماشین دوطرفه یا سه‌طرفه؟

    رایج‌ترین باندهای ماشین 2 و 3طرفه هستند. باندهای 2طرفه که به باندهای کواکسیال نیز شناخته می‌شوند، از یک ووفر و توییتر تشکیل شده‌اند. در حالی‌که باندهای سه‌طرفه دارای ووفر، توییتر و میدرنج هستند و فرکانس صوتی بالاتری نیز دارند. اگر به تازگی صاحب خودرو شده‌اید، بهتر است که باندهای دو طرفه را انتخاب کنید، هم قیمت مناسب‌تری دارند و هم نصب ‌آن‌ها آسان‌تر است. اما اگر تجربه سال‌ها رانندگی و ماشین داشتن را دارید می‌توانید سه‌طرفه انتخاب کنید. البته برخی از برندهای تولیدکننده باند، مدل 4 و 5طرفه را نیز طراحی و وارد بازار کرده‌اند.
     

    راهنمای خرید باند ماشین

  6. اجزای ساخت باند ماشین

    مواد و اجزای ساخت باند تأثیر زیادی در کیفیت صدا و عمر سیستم دارند. باندهای ماشین از سه قسمت مهم تشکیل شده‌اند که در هنگام خرید آن‌ها را باید بررسی کنید
    - توییتر از مواد نرم مانند ابریشم، پلی‌اورتان یا منسوجات دیگر تولید می‌شود تا بتواند صدای گرم را در باند پخش کند. اما تویتر با مواد سخت‌تری تولید می‎‌شود مانند سرامیک، گرافیت یا فلز که بتواند کلیه صداها را به خوبی در عمق باند پخش کند.
    - روکش محافظ باند باید بتواند رطوبت و گرما را تحمل کند. بهترین پوششی که برای این قطعه در نظر گرفته می‌شود لاستیک است، با این حال برخی از کارخانه برای تولید آن از پارچه یا مقوا استفاده می‌کنند.
    - ووفر با ساختاری سبک، در تولید صداهای پایه تأثیر دارد. ووفرها برای پخش صوت با فرکانس پایین طراحی شده‌اند که به دو بخش میدووفر و ساب‌ووفر تقسیم می‌شوند. بهترین جنس برای ساخت ووفر پلی‌پروپلین است تا صداهای باس را دقیق پخش کند.

  7. سازگاری و تطبیق باند و خودرو

    اگرچه باندها ارزش وسیله نقلیه را بالا نمی‌برند، اما می‌توانند لذت رانندگی را افزایش دهند. به‌طورقطع هیچ‌کس علاقه ندارد باند ماشین بی‌کیفیت در خودرو مدل بالای خود داشته باشد. بنابراین تطبیق باند با نوع ماشین اهمیت فراوانی دارد. قبل از این‌که بخواهید برای خرید باند از خانه بیرون بروید، بسیار مهم است که اطلاعات کاملی از باندهای موجود در بازار جمع‌آوری کنید. برای خرید باند لازم است مدل، نوع و سال ساخت اتومبیل را در نظر بگیرید.

  8. قیمت باند ماشین

    باندها با کارکردهای مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند. باندهای ساده بسیار مقرون‌به‌صرفه‌اند در حالی‌که باند با سیستم‌ پیشرفته و کارآیی بالا به‌شدت گران است. بنابراین قبل از خرید باند، باید بودجه خود را مشخص کنید. سعی کنید قابلیت‌ها و ویژگی‌های باند را بیشتر در نظر بگیرید. اندازه باند در عملکرد کلی و انعکاس صدا تاثیری ندارد اما در قیمت اثرگذار است.

 

*به یاد داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که باندهای گران قیمت بهتر از باندهای ارزان قیمت کار کنند.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش