Clicky

تقویت کننده ها مولفه ای که قدرت و حجم موسیقی شما را ارائه میدهد

واحد های صوتی اتومبیل در کلیه سیستم های صوتی اصلی کارخانه دارای آمپلی فایر کوچک و داخلی برای تأمین تعداد انگشت شماری از بلندگوها هستند. در همین حال ، سیستم های صوتی کار خانه ای همانند بی ام دبلیو ، پورشه ، مرسدس ، معمولاً از آمپلی فایرهای بزرگتر و قدرتمندتر "outboard" استفاده می کنند که جدا از واحد هد هستند تا از بلندگوهای بیشتری استفاده کنند و به کیفیت صدای بهتری دست پیدا کنند.

از آنجا که یک آمپلی فایر معمولاً در اتومبیل دفن شده است ، به ندرت آن را در سیستم صوتی OEM ( سازنده تجهیزات اصلی) مانند یک واحد سر و بلندگو خواهید دید. اما آمپلی فایرها مؤلفه های جدایی ناپذیری هستند که قدرت و حجم لازم را برای آهنگ های ماشین شما فراهم می کنند و نقش مهمی در شخصیت موسیقی شما در اتومبیل شما بازی می کنند. بدون تقویت کننده ، شما هرگز نمی توانید پخش موسیقی با کیفیت بالا را در ماشین خود تجربه کنید.

  • قبل از تقویت
     

یک تقویت کننده سیگنال صوتی سطح پایین تولید شده توسط واحد سر را تقویت می کند به طوری که برای حرکت مخروط بلندگوها در سیستم و ایجاد صدا به اندازه کافی قدرتمند است. اما قبل از تقویت سیگنال ، باید توسط یک پیش تقویت کننده یا "preamp" پردازش شود.

در یک سیستم صوتی پیچیده ماشین بیش از یک جزء preamp وجود دارد. Preamp به هر مرحله از مسیر صوتی که در آن سیگنال قبل از تقویت شده پردازش می شود ، اشاره دارد. پیش زمینه داخل یک واحد سر ، سیگنال های خام را از منابع مختلف موجود در واحد هد مانند سی دی پلیر یا تیونر رادیویی می گیرد و خروجی سطح پایین (که به آن خروجی سطح نیز گفته می شود) را به تقویت کننده می فرستد.

مرحله preamp همچنین در جایی است که کنترل صدای مانند باس ، سه برابر و یکسان سازی سیگنال صوتی را کنترل می کند که در نهایت صدا را تنظیم می کند. هنگامی که سیگنال به آمپلی فایر واقعی می رسد ، مرحله آماده سازی ورودی داخلی آن را پردازش می کند.

  • عبور از روی

بخشی از پردازش preamp به طور معمول شامل مدار معروف به متقاطع است. این سیگنال صوتی با دامنه کامل که به تقویت کننده تغذیه می شود را به صورت الکترونیکی در فرکانس های جداگانه تقسیم می کند. به عنوان مثال به یک پلیس راهنمایی و رانندگی فکر کنید که چهار راهی سیگنال های ورودی وظیفه هدایت فرکانس های خاص را بر عهده دارند که در سیستم خودرو توسط بلندگوهای تخصصی مانند woofers و tweeters تکثیر شوند.

 

بسیاری از سیستم های صوتی از دو نوع کراس اوور استفاده می کنند. یک متقاطع فعال یک جزء preamp است که سیگنال سطح کامل و خط را قبل از تقویت تقسیم می کند ، بنابراین یک آمپلی فایر یا کانال های جداگانه یک تقویت کننده فقط یک محدوده فرکانس مشخص برای بلندگوهای خاص را کنترل می کنند. یک متقاطع غیرفعال پس از تقویت شدن ، سیگنال صوتی را می پذیرد و فرکانس ها را برای بلندگوهای خاص خاموش می کند.

کراس اوورهای فعال بر روی بلندگوهای "دو طرفه" یافت می شوند که دارای یک جفت بلندگو هستند که روی یک قاب واحد نصب شده اند. بلندگوهای دو طرفه 6 در 9 اینچی که در بسیاری از سیستمهای صوتی به روز دنیا موجود است که این بلند گو های مخصوص از بلند گو های پرفروش تیم پاورز هستند ه دارند ، یک توییت بزرگ و میان رده بزرگ را در خود جای داده است. در این حالت ، ابتدا یک سیگنال صوتی از یک چهار راه غیرفعال کوچک عبور می کند که فرکانس های بین دو بلندگو را از هم جدا می کند.

نقطه ضعف گذرگاه های منفعل این است که آنها با ضعف فرکانس های خاص باعث از بین رفتن قدرت ذاتی می شوند. به همین دلیل است که بسیاری از تقویت کننده های اتومبیل مدار متقاطع فعال را در خود جای داده اند. این اجازه می دهد تا کانال های آمپر برای بلندگوهای خاص تخصصی باشند و همچنین کارایی بیشتری داشته باشند.

  • قدرت و گرما


پس از پردازش preamp ، تقویت کننده جریان الکتریکی متناوب را ایجاد می کند که با بلندگوها برای ایجاد صدا کار می کند. یکبار از لوله های خلاء برای تقویت سیگنال های برقی استفاده می شود ، و هنوز هم در برخی از سیستم های خانگی با سطح بالا استفاده می شود. اما آمپرهای لوله مستعد گرما و لرزش هستند و از این رو در یک محیط خودرو ایده آل نیستند.

ترانزیستورهای الکترونیکی معمولاً سیگنال صوتی را در سیستم صوتی اتومبیل تقویت می کنند. با استفاده از اجزای الکترونیکی مانند خازن ها و مقاومت ها ، یک تقویت کننده سیگنال سطح نامفهوم خط را از واحد سر شما تقویت می کند بنابراین به اندازه کافی قدرتمند است که بتوانید مخروط بلندگو را به عقب و جلو حرکت داده و صدا را ایجاد کنید.

در طی این تقویت کننده ، آمپلی فایرها گرما تولید می کنند ، بنابراین مدیریت گرما بخش اصلی طراحی آمپ است. تقویت کننده های کوچک و کم مصرف که در داخل واحدهای سر ساخته شده اند می توانند بدون ترس از گرمای بیش از حد ، درون محفظه قرار گیرند. اما آمپلی فایرهای out board قدرت قابل توجه بیشتری تولید می کنند بنابراین گرمای بیشتری دارند.

بخشی از قسمت بیرونی یک آمپلی فایر از آن چیزی تشکیل شده است که به "سینک گرما" معروف است. شبیه به رادیاتور اتومبیل ، سینک گرما دارای پشته یا "باله" است تا مساحت بیشتری را ایجاد کند تا گرمای ایجاد شده در داخل آمپلی فایر را تابش کند.

  • رتبه بندی قدرت تقویت کننده


از آنجا که ما به بیشتر موسیقی ها به صورت استریو گوش می دهیم ، تقویت کننده ها معمولاً حداقل دو کانال دارند - چپ و راست. توان خروجی تقویت کننده در هر وات در هر کانال اندازه گیری می شود. امتیاز بیشتر برای یک آمپلی فایر به معنای قدرت بیشتر برای بلندگوها و به نوبه خود صدای بلندتر است.

استاندارد صنعت برای بدست آوردن رتبه های وات تقویت کننده ، RMS  است. این مخفف عبارت "Root Mean   Square" است و یک معادله ریاضی برای اندازه گیری بزرگی سیگنال خروجی است. در حالی که نیازی به محاسبه این فرمول در هنگام خرید سیستم صوتی ماشین برند و مطرح ندارید زیراکه تیم پاورز تمامی این اطلاعات را در اختیار شما میگذارد ، باید بدانید که برخی از تولید کنندگان لوازم الکترونیکی پس از فروش با رده بندی وات از قوانین استفاده می کنند تا قدرت آنها به نظر برسد. با وجود صوت OEM ، درجه بندی قدرت تقویت کننده معمولاً قانونی است.

یک تاکتیکی که کمپانی های صوتی بعد از خرید از آن استفاده می کنند ، ارسال رتبه های "حداکثر" یا "اوج" به جای  RMS یا رتبه های با قدرت مداوم است. اما دقیقاً همانطور که به طور مداوم اتومبیل خود را با حداکثر سرعت خود رانندگی نمی کنید ، به ندرت به حداکثر ادعای مربوط به توان تولید شده توسط برخی از شرکت های پس از فروش خواهید رسید. به دنبال رتبه بندی های RMS باشید تا مطمئن شوید که هنگام خرید تقویت کننده های پس از خرید ، همان چیزی باشد که در نظر دارید.

گروه تجارت الکترونیک Consumer Electronics یک استاندارد اندازه گیری توان تقویت کننده صوتی اتومبیل با نام  CEA-2006-A را اجرا می کند . بسیاری از مارک های صوتی اتومبیل پس از فروش از استاندارد رعایت می کنند و یک آرم CEA-2006-A را در بسته بندی خود گنجانده اند ، بنابراین می دانید که اندازه گیری توان آنها قانونی است.

  • بلندگوها را سرزنش نکنید


در حالی که تقریباً هر آمپلی فایر تقریباً دو برابر قدرت RMS خود را در حالت اوج تولید می کند ، اما معمولاً با بازخورد صدایی بسیار بالایی همراه است. این امر هنگامی اتفاق می افتد که تقویت کننده به محدوده آن فشار وارد کرده و صدای بسیار تحریف شده ای ایجاد می کند که می تواند به بلندگوهای سیستم آسیب برساند.

هنگامی که یک سیستم صوتی از نویز بالا و خارج از محدوده خود رنج می برد ، اولین تصور شما ممکن است مقصر دانستن آن در بلندگوهای معیوب باشد. اما در واقعیت احتمالاً ناشی از بالا بودن حد  تقویت کننده است. آمپلی فایرهای کوچک ساخته شده در داخل واحد های سر - یا حتی برخی از آمپرهای قایق در سیستم های صوتی OEM - همیشه وظیفه تنظیم صدای آهنگ ها در حجم های بسیار بلند را ندارند.

در حقیقت ، بیشتر آمپلی فایرها تقریباً در حدود سه چهارم از حجم کلی سیستم به صورت شنیداری تحریف می شوند. اگر مجبورید میزان صدا را به آن حد برسانید تا موسیقی خود را به شکلی که دوست دارید بشنوید ، تقویت کننده شما به راحتی از کار می افتد. اگر فقط بلندگوها را در یک سیستم تحت فشار جایگزین کنید ، ناامید خواهید شد.

  • خارج از دید ، خارج از ذهن


از آنجا که آنها معمولاً دور از ذهن و خارج از ذهن هستند ، احتمالاً آمپلی فایرها سوء تفاهم ترین قسمت سیستم صوتی اتومبیل هستند. اما این مؤلفه های مهم باعث ایجاد تفاوت بین صدای خوب و عالی در یک سیستم صوتی می شود و دانستن کمی در مورد تقویت کننده ها می تواند به شما کمک کند صدای عالی در اتومبیل خود داشته باشید.

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش