Clicky

درک سیستم های صوتی

 

سه مولفه اساسی که موسیقی را در وسیله نقلیه شما ایجاد میکند

 

سرگرمی های ممکن در درون اتومبیل از سال 1930 بسیار طولانی شده است ، هنگامی که موتورولا اولین رادیوی موفقیت آمیز تجاری را با نام Model 5T71 معرفی کرد. در طی 80 سال گذشته ، وجهه خودرو از گیرنده اصلی رادیو AM  با یک بلندگو به سیستمهای الکترونیکی پیچیده تولید موسیقی و سرگرمی های دیگر تغییر پیدا کرده است امروزه بسیاری از سیستم ها می توانند موسیقی خود را از یک مجموعه متشکل از منابع صوتی پخش کنند: رادیو ، CD ، پخش کننده های موسیقی قابل حمل مانند iPod ، درایوهای USB ، کارتهای SD و بلوتوث.

تعداد زیاد گزینه های صوتی می تواند باعث باز بودن دست در انتخاب روش ارسال موسیقی باشد این مقاله با عنوان "درک سیستم های صوتی اتومبیل" در مورد اصول اولیه سیستم های چند منظوره "infotainment" امروز برای شما می پردازد. همچنین ممکن است بخواهید "نحوه خرید سیستم صوتی اتومبیل از شرکت پاورز را هم بررسی کنید." حتی اگر قصد دارید سیستم صوتی خودروی خود را سالم نگذارید ، درک خوبی از گزینه های صوتی ماشین بعد از خرید می تواند در هنگام خرید ماشین جدید مفید باشد - به خصوص اگر وسوسه شوید یک سیستم پریمیوم بخرید.

در سال های اخیر ، خودروسازان واقعاً با سیستم های سازنده اصلی تجهیزات (OEM) خود ، بازی خود را افزایش داده اند. اما مهم نیست که چقدر پیچیده باشد ، هر سیستم صوتی اتومبیل از سه مؤلفه اصلی تشکیل شده است. اولین رادیو یا "واحد سر" است که کل سیستم را کنترل می کند و سیگنال صوتی را تولید می کند. دوم تقویت کننده ای است که باعث افزایش استحکام سیگنال صوتی می شود مؤلفه سوم ، بلندگوهایی که صدا را تولید و هدایت می کنند.

  • واحد رئیس


یک سیستم صوتی خانگی با رده بالا از اجزای الکترونیکی جداگانه - یک تیونر رادیویی ، سی دی پلیر ، پیش نمایش ، تقویت کننده - توسط کابل های مختلف متصل می شود. از آنجا که فضا در یک وسیله نقلیه با حق بیمه است ، خودروسازان مجبور هستند تا حد ممکن بسیاری از این قطعات را در یک دستگاه قرار دهند: واحد سر. به همین دلیل واحد ، وظایف متعددی را انجام می دهد ، اما دو عملکرد اصلی آن کنترل حجم کلی سیستم و منابع مختلف صوتی در یک وسیله نقلیه است.

وقتی به تاریخ خودرو نگاه می کنید ، رادیو AM تنها منبع صوتی موجود در یک خودرو برای سالها بود. سپس فرمت های FM و نواری مانند 8-track و kaset آمد. یک دستگاه پخش سی دی در حال حاضر در اکثر وسایل نقلیه استاندارد است. رادیو HD اخیراً صدا و سیما را به ویژگی های بهتر و اضافی مانند کانال ها و اطلاعات اضافی به AM و FM داده است.

همچنین می توانید از واحد های هدفی برای کنترل پخش کننده های رسانه ای مانند iPod یا هدایت محتوای فلش مموری USB که به سیستم استریو متصل است ، استفاده کنید دستگاه های دارای صدا و قابلیت اتصال به بلوتوث یه راحتی میتوانند با اتصال به یک دستگاه تلفن همراه سازگار موسیقی خود را به راحتی پخش کنند

علاوه بر کنترل حجم سیستم ،در  واحد های هد معمولاً شامل کنترل های اصلی تن مانند بیس که  قابلیت تنظیم قدرت صدا را به دلخواه سرنشین ایجاد میکند. . بسیاری از سیستم های صوتی شامل پردازش سیگنال هستند که بسته به صدای محیط موجود در وسیله نقلیه در حال حرکت ، به طور خودکار میزان صدا را تنظیم می کنند. برخی از سیستم های صوتی OEM  سطح بالا همچنین دارای یک کنترل ساب ووفر و سطح ساب ووفر جداگانه هستند.

  • تقویت کننده


یک سیستم استریو اتومبیل برای افزایش قدرت یک سیگنال صوتی باید یک آمپلی فایر داشته باشد بنابراین برای انتقال بلندگوها و ایجاد صدا به اندازه کافی قوی است. تقویت یک فرآیند دو مرحله ای است که توسط یک preamp و یک تقویت کننده نیرو انجام می شود.

Preamp معمولاً در داخل واحد سر قرار می گیرد و داده ها را از رادیو ، سی دی پلیر یا منبع صوتی دیگر گرفته و آن را برای تقویت کننده نیرو آماده می کند. این فرایند شامل کمی تقویت سیگنال صوتی است که باعث می شود آن را با ورودی آمپلی فایر قدرت سازگار کنید و اطمینان حاصل کنید که در برابر نویز که می تواند در وسیله نقلیه تابش کند ، مقاوم است. تقویت کننده قدرت سپس سیگنال سطح پایین پرامپ را می گیرد و به طور قابل توجهی آن را تقویت می کند تا بتواند بلندگوها را حرکت داده و صدا را ایجاد کند.

بسیاری از واحد های سر دارای یک تقویت کننده کم مصرف داخلی هستند که می توانند بلندگوهای کوچکتر را "هدایت کنند". این امر باعث می شود تا سیستم صوتی فقط به یک سر واحد و چند بلندگو کاهش یابد. اما صدای بهتر به قدرت بیشتری احتیاج دارد. بنابراین سیستم های رده بالاتر از آمپلی فایرهای جداگانه ای برخوردار هستند که به دلیل اندازه و گرمای حاصل از تولید ، از واحد هد دور می شوند. ما در تیم پاورز در مقاله ای جداگانه در این مجموعه ، جزئیات آمپلی فایرهای "outboard" را پوشش می دهیم.

  • بلندگوها

 
بلندگوها یک سیگنال الکتریکی تقویت شده را گرفته و آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند که مخروط بلندگو را به عقب و جلو حرکت می دهد تا صدا ایجاد شود. صدا در واقع ارتعاشاتی در هوا است که می شنویم و مخروط بلندگو این لرزش ها را ایجاد می کند. گوش انسان این لرزش ها را در یک فرکانس از حدود 20 هرتز (باس بسیار کم) تا 20،000 هرتز (نت های بسیار زیاد) می شنود.

ابتدایی ترین بلندگوهای خودرو به گونه ای طراحی شده اند که "طیف کامل" برای پوشش کل محدوده فرکانس باشد. اما با تلاش برای پوشاندن کل طیف فرکانس ، پاسخ باس به طور کلی وجود ندارد و فرکانسهای بالاتر کسل کننده است. شما می توانید با استفاده از مجموعه بلندگوهای اختصاص داده شده به تولید مثل دامنه کوچکتر صدا ، تولید صدا دقیق تری داشته باشید.

ووفرها و ساب ووفرها بلندگوهای بزرگی هستند که برای تکثیر فقط صداهای باس با فرکانس پایین طراحی شده اند. درایورهای میان رده به نام مناسب فرکانس های میان رده را کنترل می کنند. برخی از سیستم ها آن را یک قدم جلوتر می گیرند و از یک درایور midband متخصص برای رفع فرکانس های مشکل آور بین باس کم و میانی استفاده می کنند. Tweeter ها  کوچکترین درایورهای تخصصی هستند و فرکانس های سه گانه فوقانی را تولید می کنند.

در بسیاری از سیستم های صوتی اتومبیل ، دو بلندگو در اندازه های مختلف در یک قاب ترکیب شده اند تا یک بلندگو دو طرفه ایجاد شود. به عنوان مثال ، یک بلندگو کواکسیال یک تویتر کوچک را مستقیماً در بالا و در همان محور همان یک ووفر کوچک سوار می کند. این یک بلندگو با برد کامل از دو درایور جداگانه ای تشکیل شده است.

در سیستم های دقیق تر ، طرح بلندگو ممكن است از یك یا چند ساب ووفر باشد كه با درایورهای میانی و راست ، میانی و توییتر هماهنگ است. بسیاری از سیستم های رده بالا همچنین از یک میانه یا یک توییت - یا هر دو - در وسط خط به عنوان یک کانال مرکز برای تقویت صدای صوتی جلو استفاده می کنند

  • ما یک راه طولانی آمده ایم

همانطور که می بینید ، از آنجایی که اولین رادیوهای تیوب AM در دهه 1930 در اتومبیل سوار شدند ، صدای اتومبیل بسیار طولانی شده است. اکنون که دید خوبی در مورد آنچه سیستم صوتی اتومبیل ایجاد می کند ، در ادامه  که به بحث در مورد واحد هد می پردازد ، به مشخصات مرکز فرمان صوتی اتومبیل می پردازیم.

با تیم پاورز همراه باشید

اغلب رادیو نامیده می شود ، اما "واحد سر" اصطلاح مناسب تری برای این کامپوننت است زیرا این مغز و مرکز فرمان سیستم صوتی یک ماشین است. واحد اصلی همان چیزی است که به شما امکان می دهد منبع صوتی را انتخاب کنید ، میزان صدا را تنظیم کنید ، آهنگ خاصی را که می خواهید بشنویدایستگاه رادیویی دلخواه خود را انتخاب کنید.

تمام سیگنال های صوتی نیز با واحد سر شروع می شوند. این صدا از هر دو سیگنال "بالای هوا" مانند رادیو و قالبهای ضبط شده مانند CD و سایر رسانه های دیجیتال تولید می کند. واحد سر اتومبیل معمولاً همه چیز دارد ، اما بلندگوها درون آن یک جعبه موجود در فاصله شما قرار دارند - بسیار متفاوت از یک سیستم سینمای خانگی کامپوننت ، که در آن دستگاههایی مانند پردازنده های سیگنال و آمپلی فایرها را می توان در واحدهای جداگانه متصل شده توسط یک کابل قرار داد.

در اینجا نگاهی عمیق به عناصر مختلفی که یک واحد سر اتومبیل تشکیل می دهند وجود دارد.

  • تنظیم کننده


در اوایل شروع الکترونیک اتومبیل ، تنها گزینه سرگرمی تنظیم صدا سیگنال رادیویی AM بود - از این رو نام "تنظیم". شکل گرفت و سپس رادیو FM آمد. در کلان شهرها ، ایستگاه های رادیویی اکنون ممکن است رادیو HD  را نیز پخش کنند.

سیگنال HD نوآوری دیجیتالی با کیفیت بالا از برنامه نویسی استاندارد آنالوگ AM یا برنامه نویسی FM است. برخی از ایستگاه ها همچنین برنامه هایی کاملاً جداگانه را در فرکانسهای فرعی که فقط با یک تیونر HD در دسترس هستند پخش می کنند. البته واحد هد اتومبیل شما باید یک تیونر اختصاصی رادیو HD برای دریافت این پخش ها داشته باشد.

خودروسازان بیشتر با وجود بهبود کیفیت صدا و ویژگی های اضافی ، هنوز هم قابلیت HD Radio را به عنوان تجهیزات استاندارد یا به عنوان گزینه به وسایل نقلیه خود اضافه می کنند ، حتی اگر مصرف کنندگان هنوز هم تا حد زیادی از HD بی اطلاع هستند. قبل از پرداخت هزینه اضافی برای این ویژگی ، می توانید میزان دسترسی HD Radio را در منطقه خود بررسی کنید .

. این سرویس ها مبتنی بر اشتراك صدها کانال برنامه نویسی هستند. البته ایستگاهها کاری را انجام نمی دهند که AM و FM  را هنگام شنیدن ناراضی باشید ، اما صدای رادیو ماهواره ای با کیفیت تر از رادیو آنالوگ است. تیونرهای رادیویی ماهواره ای Aftermarket و رادیو HD نیز می توانند به واحدهای اصلی اضافه شوند که در داخل آنها از قبل ساخته نشده است

آنتن بخش مهمی از تیونر رادیویی است. سالهاست که آنتن یک دکل فلزی بود که بر روی بدنه بیرونی خودرو نصب شده بود. به تازگی بسیاری از خودروسازان برای آیرودینامیک بهتر و ظاهری روان تر از آنتن سبک "باله کوسه" استفاده کرده اند. اگر هیچ یک از آنتن ها را روی وسیله نقلیه خود مشاهده نکردید ، احتمالاً مجموعه ای از سیمهای نازک تعبیه شده در شیشه جلو یا شیشه پشتی وجود دارد که به عنوان آنتن رادیویی عمل می کند.

  • منابع موسیقی مبتنی بر دیسک


واحدهای سر اتومبیل همچنین موارد ضبط شده را از منابع مختلف پخش می کنند. هر فرد  هشت آهنگ و کاست را در دوران رادیو اوج خود میدانستند.

دستگاه پخش دیسک جمع و جور اصلی ترین منبع صوتی غیر رادیویی در خودروهای امروزی است. برخی از واحدهای سر می توانند تعویض CD از راه دور را نصب کرده باشند. واحدهای سر که هم سی دی و هم دی وی دی پخش می کنند نیز محبوب هستند ، زیرا به مصرف کنندگان این امکان را می دهند که فیلم های DVD را بر روی صفحه نمایش های جداگانه در قسمت پشت - و در جلو ، به شرط پارک شدن ماشین پخش کنند.

بسیاری از دستگاههای پخش CD مدرن همچنین می توانند فایلهای موسیقی MP3 را که بر روی دیسک ریخته  شده اند پخش کنند و این باعث می شود آهنگ های بیشتری نیز در دسترس قرار بگیرند. بیشتر واحدهای اصلی که DVD پخش می کنند همچنین می توانند فایلهای MP3 رایت شده را بر روی آن دیسک ها پخش کنند. دی وی دی ها می توانند فایلهای قابل توجهی بیشتر از CD را در خود جای دهند.

برخی از واحد های هد همچنین دارای یک درایو دیسک سخت هستند که می توانند فایلهای موسیقی منتقل شده از CD یا DVD را ذخیره کنند. این درایو های دیسک در اندازه 10 تا 30 گیگابایت هستند و در اندازه های بزرگتر امکان ذخیره موسیقی بیشتر وجود دارد.

  • منابع موسیقی قابل حمل


بیشتر واحد های مدرن سر به نوعی راه را برای ادغام پخش کننده های موسیقی قابل حمل مانند iPod در سیستم صوتی ماشین ارائه می دهند و آنها را از طریق واحد هد کنترل می کنند. اساسی ترین اتصال دهنده "جک aux-in" است. شما یک کابل لوازم جانبی ارزان قیمت را به جک aux-in وصل می کنید ، که به نوبه خود به جک هدفون یک iPod یا سایر پخش کننده موسیقی متصل می شود. شما دستگاه را با استفاده از کنترل های خود با جک کمکی کار می کنید ، اگرچه واحد سر یک ماشین میزان صدا را تنظیم می کند. جک کمکی باتری یک پخش کننده موسیقی را شارژ نمی کند.

یک راه حتی بهتر برای اتصال یک پخش کننده موسیقی قابل حمل از طریق درگاه USB است. در بیشتر موارد ، شما می توانید دستگاه را با استفاده از کنترل های واحد سر بکاربگیرید. باتری نیز هنگام وصل شدن از طریق USB شارژ می شود. اکثر اتومبیل های دارای درگاه USB فایل های موسیقی را مستقیماً از یک درایو حافظه USB نیز پخش می کنند. چند وسیله نقلیه نیز برای دسترسی به فایلهای موسیقی در آن منبع رسانه قابل حمل ، دارای شکاف کارت SD هستند که بیشتر آنها در دوربینهای دیجیتالی همراه است.

سرانجام ، فناوری به نام صوتی بلوتوث می تواند بطور بی سیم فایلهای موسیقی را از دستگاه سازگار به سیستم صوتی اتومبیل ارسال کند ، دقیقاً همانگونه که بلوتوث برای تماس تلفنی با هندزفون به شما امکان می دهد صدای تماس گیرنده را از بلندگوهای سیستم صوتی بشنوید. یک امکان با بلوتوث وجود دارد: کنترل ها به عملکردهای اساسی مانند پخش / مکث و ردگیری به جلو / عقب محدود هستند و واحد هد معمولاً اطلاعاتی مانند یک هنرمند یا نام آهنگ را نشان نمی دهد.

  • تقویت کننده


مقاله دیگر در این سری به عمق تقویت کننده ها می پردازد. اما در اینجا یک مرور سریع ارزشش دارد زیرا اکثر واحدهای اصلی سر خودرو تقویت کننده داخلی - داخلی دارند. تقویت کننده در واقع از دو جزء ، یک پیش تقویت کننده (preamp) و یک تقویت کننده برق ساخته شده است.

Preamp داده ها را از یک تیونر رادیویی ، سی دی پلیر یا منبع صوتی دیگر گرفته و قبل از ارسال آن به تقویت کننده برق ، کمی آن را تقویت می کند. تقویت کننده قدرت این سیگنال را بیشتر تقویت می کند بنابراین به اندازه کافی قدرتمند است تا سیم پیچ بلندگوها را در سیستم جابجا کند.

  • کنترل ها


علاوه بر بهره برداری از هر منبع صوتی ، واحد هد می تواند صدا را با کنترل های تون برای باس و سه برابر یا با یک اکولایزر داخلی نیز تنظیم کند. سیستم های پیشرفته همچنین از تکنولوژی پیشرفته پردازش سیگنال دیجیتال (DSP)  برای شکل دادن بیشتر صدا و مقابله با نویز محیطی که در کابین خودرو از موتور ، جاده و باد استفاده می شود ، استفاده می کنند.

البته یک واحد هد نیز حجم کلی سیستم را کنترل می کند. اما امروز شاید لازم نباشد که برای کارکردن جنبه های خاصی از سیستم صوتی یک ماشین ، یک دکمه را بر روی داشبورد لمس کنید. بسیاری از سیستم های صوتی اتومبیل دارای کنترل صدا بر روی فرمان هستند که می توانند ایستگاه های رادیویی یا آهنگ های CD را تغییر دهند و منابع صوتی را تغییر دهند.

در بعضی از اتومبیل ها نیز سوئیچ های فرمان وجود دارد که به راننده اجازه می دهد تا از طریق دستورات صوتی سیستم صوتی را اداره کند. و برخی حتی اجازه می دهند که راننده منابع صوتی را تغییر دهد یا ایستگاه های رادیویی و CD را فقط با فشار دادن یک دکمه و گفتن فرمان تغییر دهد.

  • عناصر صدا


برای ایجاد سیستم صوتی اتومبیل اجزای زیادی وجود دارد. درک نقش هریک به شما امکان میدهد هنگام خرید یک ماشین جدید یا هنگام خرید اجزای صوتی جدید بعد از خرید برای ماشین فعلی خود ، تصمیم صحیحی بگیرید ، چنانچه حس میکنید در خرید یک سیستم صوتی خوب و راضی کننده نیاز به همراهی دارید و سوالاتی دارید میتوانید با همکاران بنده در تیپ پاورز تماس حاصل بفرمایید تا بهترین راهنمایی برای شما به انجام برسد.

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش