Clicky

روش های انتخاب و نکته های مهم و کاربردی در خرید و نصب سیستم های صوتی خودرو

فرایند بهبود کیفیت سیستم صوتی خودرو یک پروسه تدریجی است؛ و شما می‌توانید از برخی ترفندهای کوچک و بزرگ برای ارتقاء کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو خود استفاده کنید.
بسیاری از روش‌های بهبود کیفیت صدای سیستم صوتی و مولتی مدیا خودرو شامل یک به‌روز رسانی در ابزارهای صوتی، مانند استفاده از یک سیستم صوتی جدید؛ و یا نصب بلندگوها و یا یک ساب ووفر است. اما روش‌های دیگر در واقع شامل بهبود فضای داخلی ماشین شما می‌شود؛ که در درجه اول متمرکز بر از بین بردن موانع خارجی تا حد امکان می‌باشد. در این مقاله تیم پاورز می‌خواهد  به بررسی موارد مرتبط با به ‌روزرسانی سیستم صوتی خودرو بپردازیم و متوجه بشویم که آیا یک سیستم آماده و تحت پکیج یک شرکت برای شما بهتر میباشد یا به صورت جداگونه محصول ها خریداری بشود

  • بلندگوهای کارخانه‌ای را تعویض کنید

ساده‌ترین راه برای ارتقای کیفیت سیستم صوتی خودرو شما، تعویض بلندگوهای کارخانه‌ای با مدل‌های با کیفیت بالاتر است. دقت داشته باشید که وقتی یک جایگزینی مستقیم برای بلندگوهای ماشین خود انجام می‌دهید؛ یک سیستم صوتی با ابعاد مشابه با مدل کارخانه‌ای را خریداری کنید؛ تا بتوانید به سادگی بخش‌های قدیمی را جدا کرده و واحدهای   جدید را به جای آنها قرار دهید.
اگر ماشین شما برای مدت زمان زیادی در تردد در مسیر بوده است؛ این احتمال وجود دارد که کیفیت دستگاه پخش خودرو به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده و آسیب‌هایی دیده باشد. در این زمینه شما به احتمال زیاد با جایگزینی بلندگوها بهبود قابل توجهی را حس خواهید کرد. شما همچنین می‌توانید پا فراتر گذاشته و بلندگوهای کواکسیال با بلندگوهای دیگر را نیز تعویض کنید؛ و یا حتی یک ساب ووفر به مجموعه سیستم صوتی خودرو اضافه کنید. البته این نوع ارتقاء نیاز به کارشناسی دقیق و دل پرداخت هزینه های قابل توجه را داشته باشد.

 

  • ارتقاء سیستم معمولی دستگاه پخش خودرو و استفاده از DAC داخلی تلفن همراه

در حالی که ارتقای دستگاه پخش  معمول خودروی شما ممکن است بهترین راه حل برای شروع نباشد؛ به ویژه اگر تنها به دنبال بهبود کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو هستید. اما همیشه این کارقابل  امتحان کردن است و در نهایت پشیمانی برای شما به ارمغان نخواهد آورد. این کار به ویژه اگر سیستم صوتی خودرو شما از پیش تقویت نشده باشد و یا به دنبال نصب آمپلی فایر هستید صحیح است.
یکی دیگر از دلایل ارتقاء سیستم صوتی و مولتی مدیا خودرو شما این است که احتمالا مایل به گوش دادن موسیقی دیجیتال در ماشین خود باشید. اگر سیستم صوتی شما با کیفیت بالایی ساخته نشده است و دارای DAC داخلی نیست؛ اضافه کردن یک سیستم که دارای این قابلیت است؛ به شما اجازه می‌دهد موسیقی‌های سنگین دیجیتالی را از تلفن همراه خود و یا دستگاه پخش MP3 به استریو خودرو خود وصل کنید.
بهره‌گیری از یک واحد مجهز به DAC با کیفیت بالا نیاز به یک اتصال USB یا اتصال بی‌سیم اختصاصی دیگر دارد. بنابراین به خاطر داشته باشید که شما باید گوشی خود را از طریق کابل USB به ماشین یا دستگاه استریو به جای استفاده از ورودی کمکی متصل کنید. این کار اجازه می‌دهد تا یونیت شما داده‌ها را از دستگاه بخواند؛ و آن را به سیگنال‌های صوتی آنالوگ که به آمپلی فایر و بلندگو متصل است انتقال دهد
.

  • اضافه کردن قطعاتی مانند آمپلی فایر، پردازنده‌های سیگنال و اکولایزرها

اضافه کردن آمپلی فایر و یا قطعات دیگر مانند یک پردازنده سیگنال یا اکولایزر به طور معمول گران‌تر یا پیچیده‌تر از تعویض بلندگو و یا به‌روزرسانی آن است. با این حال، یک آمپلی فایر می‌تواند به شما اجازه دهد از بلندگوهای خودرو به شکل بهتری استفاده کرده و کیفیت صدای ماشین خود را ارتقا دهید.
اگر شما یک سیستم استریو فابریک کارخانه‌ای دارید که آمپلی فایر ندارد؛ مهم است که از یونیت‌های با ورودی‌های بلندگو استفاده کنید. بهترین راه برای انجام این نوع از ارتقاء این است که از یونیت‌های دارای خروجی تقویت‌شده بهره ببرید. اما استفاده از آمپلی فایرهایی که دارای ورودی بلندگو است، یک جایگزین قابل اعتماد می‌باشد. در نهایت یکی دیگر از گزینه‌ها استفاده از بلندگوهای دارای مبدل‌های خطی است.
اما این موضوع رافراموش نکنید انجام هر کاری نیاز به مهارت های لازم و همچنین به داشتن تجربه ارزشمند نیاز است پس با اعتماد کامل به مشاوره و انجام این امور به متخصصان سیستم صوتی خودرو میتوانید احساس خوبی را در هنگام رانندگی تجربه کنید. ما در مجموعه پاورز  آماده هستیم تا در تمامی زمینه‌های مدنظر آپشن‌های سیستم صوتی ، مشاوره و خدمات لازم را به شما ارائه کنیم تا شما عزیزان با آگاهی کامل بتوانید به امکانات دلخواه خود در زمینه پخش موسیقی برسید .

نکات کاربردی برای نصب یک سیستم صوتی با کیفیت

 چنانچه قصد دارید یک سیستم صوتی حرفه‌ای روی خودرو خود داشته باشید، تعداد خروجی پخش‌کننده‌ها بیشترین اهمیت را برای شما خواهد داشت. برای مثال اگر می‌خواهید از ساب‌ووفر استفاده کنید، پخش‌کننده شما حتما باید حداقل ۲ خروجی صدا داشته باشد. در نتیجه ضبط‌های ارزان چینی امکان استفاده از ساب را به شما نمی‌دهد.

  • به پشتیبانی ضبط از تجهیزات جانبی دقت کنید


اگر قصد ارتقا و نصب تجهیزات جانبی دیگر به سیستم صوتی خود را دارید توجه کنید که ضبطی که انتخاب می‌کنید از آن تجهیزات پشتیبانی کند. برای مثال برای نصب دوربین دنده عقب، ضبط تصویری شما باید ورودی AV  داشته باشد.

 

  • معیارتان کیفیت صدا باشد نه ظاهر


بسیاری از سیستم‌های صوتی در بازار هستند که صفحه نمایش خوب با امکانات فراوان دارند، فروشنده‌ نیز روی آن‌ها مانور داده و شما را ترغیب به خرید می‌کند اما توجه داشته باشید که گول ظاهر زیبا را نخورید و حتما مشخصات فنی ذکر شده را مورد بررسی قرار داده و کیفیت صدا را بسنجید، چرا‌که صفحه نمایش خوب هیچ تأثیری بر کیفیت صدا ندارد پس از روی ظاهر خرید نکنید.

اگر برایتان صفحه نمایش اهمیت دارد و می‌خواهید یک سیستم صوتی و تصویری داشته باشید باید به این نکته توجه کنید که قابلیت in dash شدن یا اتصال به صفحه نمایش، تا حدودی باعث کاهش کیفیت صدا می‌شود. البته سیستم صوتی وتصویری مزیت‌هایی نیز دارد که از‌جمله آن می‌توان به قابلیت اتصال به آیفون و آیپد که امروزه نیاز هر فرد علاقه مند به موسیقی هست اشاره کرد.

با تیم پاورز همراه باشید

  • نصاب باید حرفه‌ای باشد


یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید نصب صحیح و دقیق سیستم صوتی بر روی خودروست. حتی اگر هزینه بسیار زیادی برای قطعات و سیستم صوتی کرده باشید اما نصب آن به‌ درستی انجام نشده باشد پولتان هدر رفته است و به خروجی قابل انتظار نخواهید رسید. مهارت نصب‌کننده سیستم صوتی در عملکرد و کیفیت صدای سیستم صوتی بسیار تأثیرگذار است. پس دقت کنید که فرد متخصصی را برای این کار انتخاب کنید و حتما به او تذکر دهید که هنگام نصب، دقت کند خللی در سیم‌‌کشی خودرو شما ایجاد نشود.

 

  • نحوه تنظیمات و دستورالعمل‌ها را از نصاب بیاموزید


سیستم‌های صوتی دارای تنظیمات گسترده‌ای هستند و هر چقدر این دستور‌العمل‌ها و تنظیمات درست اجرا شود عملکرد سیستم صوتی بهتر خواهد بود. پس لازم است این تنظیمات و دستورالعمل‌ها را به خوبی از نصاب بیاموزید تا هنگامی که سیستم صوتی خودرو نیاز به تنظیمات دوباره داشت خودتان بتوانید به دلخواهتان آن را تنظیم کنید. البته امکان دارد نصاب فقط اطلاعات کلی به شما بدهد اما همین اطلاعات کلی می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای درک بهتر دفترچه راهنمای محصولتان شود.

  • برند‌های موجود در بازار


با توجه به هدف و انگیزه شما برای خرید پخش‌کننده صوتی، برند‌های مختلفی از ارزان‌قیمت با کارایی پائین و متوسط تا پخش‌کننده‌های گران‌قیمت با ورودی‌های بیشتر و کیفیت صدای بالاتر در بازار موجود‌اند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.برند‌های شناخته شده‌ای مانند سونی Sony، پایونیر pioneer، آلپاین Alpine، جی‌وی‌سی JVC، کلاریون Clarion و به دلیل سابقه طولانی در زمینه تولید سیستم‌های صوتی و کیفیت بالا به طبع قیمت گران‌تری نسبت به سایر برند‌ها دارند. اما برند هایی مانند کنکورد Concord، هنزا Henza، مارشال Marshal، سیلکس Sillexx که طی سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند قیمت و کیفیت پائین‌تری نسبت به برند‌های نام آشنا دارند.

توجه داشته باشید که با توجه به نیازتان از سیستم صوتی برند مورد نیاز خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر دنبال کار خاصی نیستید و استفاده‌ای معمولی از سیستم صوتی دارید نیازی نیست که پولتان را صرف پخش‌کننده‌هایی با توان و ورودی‌های بالا کنید و می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

  • فریب برند‌های متفرقه و ارزان‌قیمت را نخورید!
    هیچ ارزانی بی دلیل نیست! به دلیل تقاضا بالا و عدم دانش کافی خریداران در زمینه سیستم‌های صوتی حجم بزرگی از محصولات موجود در بازار را برند‌های تقلبی و شبیه به اصل احاطه کرده‌اند که بسیاری از خریداران فریب قیمت ارزان این محصولات را می‌خورند. برای مثال برندهایی نظیر Sany، pioner و در مقایسه با برند های اصلی‌شان یعنی sony و pioneer قیمت و کیفیت پائین‌تری دارند که توسط واردکنندگان و شرکت‌های عرضه‌کننده، شبیه به برند‌های اصلی، در بازار عرضه می‌شوند. پس حتما موقع خرید به شکل و املای درست نام برندها دقت کنید زیرا اگر به این مسئله توجه نکنید فریب می‌خورید.

همچنین علاوه بر برند‌های شبیه به اصل، برند‌های متفرقه چینی زیادی در بازار موجود‌اند که امکانات جانبی زیاد و ظاهری زیبا دارند و از آنجایی که هیچ کدام از این دو معیار دلیلی برای کیفیت صدای آن‌ها محسوب نمی‌شود باید توجه داشته باشید که فریب آن‌ها را نخورید و به معیار های محکم تکیه کنید معیار هاییکه باعث میشود تا یک انتخاب درست و محصول اورجینال را دریافت کنید در آینده تیم پاورز برای مشخصه های این محصول ها مقاله ای را به اشتراک خواهد گذاشت

 

  • معنی بعضی علائم و نماد‌های مهم را بدانید


نماد W با واحد وات نشان‌دهنده توان و قدرت خروجی باند و سیستم صوتی است.بر روی سیستم‌های صوتی دو نماد PMPO و RMS نوشته شده است، PMPO نماد توان مجازی خروجی بلندگو و RMS نماد توان واقعی خروجی بلندگو است، بد نیست بدانید که هر چه RMS بیشتر باشد قدرت بلندگوها نیز بیشتر خواهد بود.

نماد بعدی که معنی آن اهمیت دارد HZ یا فرکانس دستگاه است که معیاری برای بررسی حجم تفکیک صداست. هرچه HZ بالاتر باشد صدا زیرتر و هرچه پائین‌تر باشد حجم صدا بم‌تر خواهد بود.

Single Din و Double Din دو نماد بسیار مهم دیگر در سیستم‌های صوتی هستند که حتما باید آن‌ها را بررسی کنید، چرا‌که اگر با امکانات خودرو شما منطبق نباشد، قادر به استفاده از آن دستگاه در خودرو خود نخواهید بود! خودروهایی مانند پراید، پژو ۲۰۶، سمند، پژوه ۴۰۵ و خودرو‌هایی از این دست فقط قابلیت استفاده از ضبط‌های Single Din را دارند. اما خودرو‌هایی مثل تویوتا کمری، مزدا ۳، اسپورتیج و خودروهای هم سبک آن‌ها به‌ دلیل امکانات بیشتری که دارند امکان استفاده از ضبط‌های Double Din را نیز دارند. تفاوت عمده این دو نماد در ظاهر آن‌هاست به‌طوری که اندازه Double Din 1 اینچ بزرگتر است، علاوه بر اندازه امکانات بیشتری نیز به شما می‌دهد.

  • توان خروجی پخش‌کننده را بررسی کنید


توان خروجی پخش‌کننده نشان‌دهنده قدرت و کیفیت صدای آن است که بر حسب وات اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این معیار بیشتر باشد صدای بهتری نیز از سیستم خود دریافت خواهید کرد. البته اگر قصد دارید از رِنج ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان هزینه کنید این مسئله ارزش خود را از دست می‌دهد چرا‌که تمام پخش‌کننده‌های پایونیر، کنوود، سونی یا جی‌وی‌سی دارای ۴ خروجی ۵۰ تا ۵۲ وات هستند. در نتیجه اگر می‌خواهید بالای ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنید خیلی وقت خود را صرف کنترل کردن این مسئله نکنید.

  • سیستم صوتی گارانتی دار خریداری کنید


به دلیل وجود برندهای متفرقه، چینی و تقلبی بسیار زیاد در بازار سعی کنید، محصولی که خریداری می‌کنید گارانتی داشته باشد تا هم تضمینی برای کیفیت آن باشد و هم اگر زمانی دچار مشکل شد بتوانید از گارانتی استفاده کرده و ضرر نکنید دقت داشته باشید که تمامی محصول های شرکت پاورز دارای گارانتی بوده و کیفیت پخش های هم زبان زد میباشد.

دقت داشته باشید که حتما قبل از خریداری و استفاده، مواردی که مشمول گارانتی می‌شوند را مطالعه کنید در غیر این صورت ممکن است هزینه‌ای که کرده‌اید برای شما قابل استفاده نباشد برای مثال در اغلب موارد، تغییر ولتاژ و مشکلات حین نصب شامل گارانتی نمی‌شود.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش