Clicky

Hi-Res Audio چیست؟

 مقدمه 

همانطوریکه تا به امروز تلویزیون های با رزولوشن و کیفیت بسیار بالا "4k  " و اغلب به صورت HD در دسترس عموم قرار گرفته و ما تجربه بسیار لذت بخشی را با استفاده از این امکانات داشته ایم .

تکنولوژی hi –res  هم به بالاترین نوع کیفیت پخش موسیقی نام دارد شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده است که این هولوگرام مشکی و طلایی را بر روی محصول صوتی که اخیرا خریداری کرده اید مشاهده کرده اید.

اما آنقد که مشاهده میکنید این تکنولوژی hi – res audio  حائز اهمیت میباشد یا خیر ؟

Hi – res audio  چیست ؟ 

بگذارید در ابتدا تعریف مختصری از این ویژگی را ارائه دهم " صدای بی اتلاف که از قابلیت بازتولید طیف کامل صدای حاصل از انواع ضبط‌های انجام شده در منابع صوتیِ با کیفیت‌تر از سی دی، برخوردار است " 

استاندارد حال حاضر برای ارائه پخش صدا با کیفیتی در اندازه 16bit / 44.1KHz تولید میشود که اصولا در CD  ها قابل مشاده میباشد ، که بنیان گذار این کیفیت صوتی دو شرکت بزرگ سونی و فیلیپس در دهه 80 میلادی بوده است اما تا به امروز تکنولوژی پیشرفت چشم گیری از خود ارائه داده است و در حال حاضر ما از کیفیت صوتی MP3  و یا AAC در گوشی ها ، نوت بوک ها و... خود برخوردار هستیم . به بیانی ساده تر High-Resolution Audio کد گزاری اطلاعات با استفاده از کیفیت خروجی و تولیدی صدا در اندازه 24bit/96KHz است که امواج آنالوگ آن 96.000 بار در هر ثانیه بارگذاری شده است که هر کدام از این نمونه ها از 24 بیت تشکیل شده است ، ناگفته نماند استاندارد کیفیتی بیشتری هم وجود دارد که توان خروجی و تولید صدا آن 24bit/192KHz میباشد ، دقت داشته باشد که هرچه بیت بیشتری داشته باشد کیفیت و وضوح صدای بیشتری را شاهد خواهیم بود .

در واقعیت این تکنولوژی hi – res  چه تفاوتی در شنیدار ما ایجاد میکند ؟ 

بیاید اعداد را بررسی کنیم 

بالاترین کیفیت آهنگ MP3 دارای بیت 320 کیلوبیت بر ثانیه میباشد ، CD با سرعت 1411 kbps و یک فایل 24 بیتی / 192 kHz با سرعت 9216kbps  منتقل می شود این سطح انتشار صدا اکنون HRA محسوب می شود. 

افزایش عمق بیت HRA دامنه پویا را بهبود می بخشد ، و اساساً وسعت بیشتری از چیزهایی را ارائه می دهد که در واقع از ضبط صوت خود میشنوید . 

بهترین راه برای توصیف این کیفیت، تصور کردن یک روز آفتابی از یک پنجره آغشته به یک منظره زیبا در حومه شهر این نسخه یک MP3  است. 

پنجره هارا هرچقد میخواهید تمیز کنید و CD را با جزئیات و وضوح بسیار بیشتری بشنوید اما پنجره را باز کنید و نسخه Hi-Res  را بدست آورید ، جایی که چشم می تواند با تعطیل کردن پنجره ها ، جزئیات دقیق و مشخصی را که متوجه نشدید از بین ببرد. 

هنگامی که شما به برخی از تجهیزات مناسب و معقول Hi-Res مجهز شده اید ، چیزی که به احتمال زیاد باعث می شود مهمانی شما را خراب کند یه پخش صوت با کیفیت پایین است که مانند ابر سیاهی در مقابل افتاب جلوی نور خوب را میگیرد حال با استفاده از تجهیزات مناسب موسیقی های مورد علاقه خود را بدون اندکی ناراحتی پخش کنید و انتظار یک صدایی بی سابقه و ارتباط عاطفی را که هرگز تصور نمیکردید برقرار کنید. 

برای پخش صوتی با کیفیت hi – res  به چه تجهیزاتی نیازمندیم 

انتخاب نوع فایل مناسب سرویس جریان برای شما واقعاً به نحوه گوش دادن به موسیقی بستگی دارد. به عنوان مثال ، یک اپل مک می تواند اکثر پرونده های HRA را در iTunes پخش کند اما FLAC را نمی پذیرد. 

برای این کار شما به نرم افزار پخش کننده صوتی مانند VLC  احتیاج دارید که بارگیری آن رایگان است و طبق گفته Home Theater Review  "قادر به خروجی 24bit/94KHzو 24 bit / 192KHz است" 

اگر به دنبال چیزی هستید که کمتر قدرت داشته باشد  Audivarna Plus که هزینه آن 74 دلار( حدود 55 پوند ) و با Tidal ،  Qobuz و سایر سرویسهای پخش سلام سلامتی همراه است. . 

اگر به دنبال پخش موسیقی در حال حرکت هستید ، به یک تلفن هوشمند پشتیبانی Hi-Res یا پخش کننده موسیقی قابل حمل نیاز دارید. سامسونگ گلکسی S9 ، S9 پلاس و نوت 9 همه از HRA و همچنین Dolby Atmos  پشتیبانی می کنند . 

متاسفانه آیفون ها از Hi-Res Audio پشتیبانی نمی کنند ، اما می توانید با دانلود یک برنامه صوتی Hi-Res مانند Onkyo Music  و استفاده از DAC خارجی (مبدل دیجیتال به آنالوگ) ، این موضوع را بدست آورید. 

پشتیبان و فروشنده های hi – res  چه کسی است ؟ 

بعضی از تولید کنندگان دستگاه ها صوتی فرصت را برای تغییر و توسعه در موسیقی دیجیتال و معرفی یک کیفیت جدید را مناسب دیده اند. یکی از بخش هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است DAC ها یا تبدیل کننده های دیجیتال به آنالوگ میباشند. شرکت های بنیانگذار دستگاه ها و استاندارد های صوتی مثل Marantz، Sony، Denon، Pioneer، NAD و ... به دنبال طراحی و تولید DAC های با کیفیت عالی هستند تا کیفیت صوتی بهتری را از منابع صوتی دیجیتال مثل PC ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند شاهد باشیم. در حالی که تعدادی از این دستگاه ها سعی دارند تا با پردازش بهتر استاندارد ذخیره سازی CD و همچنین فرمت MP3، نسبت به گذشته صدایی واضح تر و شفاف تر را تولید کنند، بیشتر دستگاه های جدید به دنبال افزایش کیفیت استانداردهای 24bit/96KHz و bit/192KHz24 هستند.

 DAC  یا مبدل های دیجیتال به آنالوگ 

هر دستگاهی که از آن موسیقی خارج شود به نوعی حاوی DAC است. این همان چیزی است که اجازه می دهد تا فایل موسیقی دیجیتالی شما به سیگنال آنالوگ تبدیل شود که منجر به تولید صدا در  بلندگوها یا هدفون شما می شود. 

اما برای به دست آوردن بیشترین استفاده از کیفیت موسیقی خود ، می خواهید یک DAC خارجی بخرید تا تراشه صوتی کم کیفیت موجود در دستگاه شما را جایگزین کند.  اگر شما میخواهید که صدایی به وضوح hi – res را داشته باشید باید از DAC نا همزمان استفاده کنید تا به کیفیت معقول و مطلوب خود برسید 

بدون DAC ناهمزمان ، این احتمال وجود دارد که شما در هنگام شنیدن  به موسیقی خطای زمان بندی یا صدای جرقه در صدا خود حضور داشته باشید. 

نمونه های خوب شامل  599 " chord mojo دلار / 399 پوند / 899 دلار استرالیا " است ، که از DAC داخلی رایانه عبور می کند و فایل هارا  را با وضوح بالا به آنالوگ تبدیل می کند تا به طور انبوه عملکرد ریز کامپیوتر شما را بهبود بخشد. برای تلفن های هوشمند مانند آیفون ،  Chord Hugo 2 را حتما امتحان کنید. 

 مشکلات موجود در فناوری hi – res

قطعا همگی ما دوست داریم که از گوشی های هوشمند، تبلت ها، اسپیکرها، هدفون ها و هر وسیله پخش کننده دیگری کیفیت بالاتری از موسیقی و صدا را بشنویم. اما بزرگترین مشکل بر سر راه این رویا، پذیرش این فرمتهای صوتی و همچنین تجهیزات موردنیاز این فناوری است. مشکل دیگری که وجود دارد عدم دسترسی مناسب به فرمت های مادر صوتی با کیفیت و بدون اتلاف است. از طرفی برای ذخیره سازی صداهای با رزولوشن بالا به عنوان مثال یک فایل موسیقی با فرمت FLAC و استاندارد مشخص 24bit/96KHz به حجمی برابر با 100 مگابایت نیاز است که همین امر استفاده و قابل دسترس بودن این فایل های High-Resolution را مشکل کرده است.

بخش زیادی از کاربران هم بدون اطلاع از تفاوت های زیاد بین این کیفیت ها علاوه بر در دسترس نداشتن تجهیزات لازم، تمایلی برای ارتقا تلویزیون ها و دیگر پخش کننده های صوتی از خود نشان نمیدهند. مطمئناً با استفاده از روش های بازاریابی هوشمندانه و ایجاد ارتباطی عمیق تر میان موسیقی و صنعت و همچنین افزایش رغبت کاربران برای شنیدن درجات بالاتری از کیفیت مضامین صوتی، بسیاری از این مشکلات موجود از بین خواهد رفت.

 

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش