Clicky

تفاوت بلندگو و باند چیست ؟

تفاوت بلندگو و باند چیست ؟

بلندگو به زبان ساده، در واقع به یک پخش‌کننده صدا گفته می‌شود که در حالت خام آن را «بلندگو» یا «اسپیکر» می‌نامند. اما زمانی که بلندگو را در یک جعبه یا باکس قرار می‌دهند معمولا آن را «باند» می‌نامند.

یک بلندگوی خام برای یک کاربر که قرار است آن را در دستگاه‌های گوناگون به‌کار بگیرد باید دارای چند ویژگی مشخص متناسب با کاربری آن برای آن شخص خاص باشد. حال استفاده از بلندگوی خام برای سیستم صوتی پخش ماشین باشد، یا برای اتصال به آمپلی‌فایر باشد، یا ساخت اسپیکر خانگی یا استفاده در دستگاه‌های گوناگون و پروژه و ماژول‌هایی که نیاز به تقویت صدا داشته باشند.  در این بخش به این موارد اشاره خواهیم کرد:

 

اندازه و شکل:

اندازه بلندگو از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام خرید بلندگو در نظر داشت. اندازه‌ی بلندگوهای دایره‌ای شکل یا به اصطلاح بلندگو گرد را معمولا با اینچ می‌سنجند. برای نمونه بلندگوهای ۲ اینچ، ۳ اینچ، ۴ اینچ، ۵ اینچ، ۶ اینچ، ۸ اینچ و ۱۲ اینچ. البته اسپیکر و بلندگوهای کوچک‌تر را با اندازه‌ی قطر سانتی‌متری نیز می‌سنجند. درباره‌ی شکل بلندگوها نیز می‌توان به بلندگوی دایره‌ای ، بلندگوی خربزه‌ای یا باند بیضی اشاره کرد.

 

مقاومت امپدانس یا اهم:

از دیگر موارد بسیار مهم در انتخاب بلندگو مقاومت امپدانس یا اهم اسپیکر یا باند است. مقاومت یا امپدانس در آزمون با اهم‌متر یا مولتی‌متر در برابر جریان مستقیم قابل اندازه‌گیری است.

 

وات یا توان خروجی:

از دیگر موارد مهم که در هنگام تهیه بلندگو در نظر داشت وات یا توان خروجی صدای بلندگو است. بلندگوها دارای یک توان نامی یا توان اسمی بوده و یک توان NOM معمول هستند. کاربر باید توان واقعی بلندگو R.M.S را در نظر داشته باشد و نه توان حداکثری MAX آن‌را.

 

اهم بلندگو در اتصال به آمپلی‌فایر

تغییر مقاومت و امپدانس بلندگو. برای پی بردن به این مفهوم باید دانست که برپایه‌ی قانون اهم، در زمانی که دو مقاومت با یکدیگر موازی شوند، امپدانس ( یگان اندازه‌گیری مقاومت ) آن به نیم کاهش پیدا می‌کند. به زبان ساده اگر شما دو بلندگوی ۱۶ اهمی را با هم موازی کنید ( مثبت به مثبت و منفی به منفی ) میزان امپدانس و مقاومت آن به نصف یعنی ۸ خواهد رسید.

 

اگر مثلا یک آمپلی‌فایر ۴۰۰ وات ۸ اهم داشته باشیم می‌توانیم یک بلندگوی ۸ اهمی را مستقیم به آن متصل کنیم یا دو عدد بلندگوی ۱۶ اهمی که موازی شده‌اند. به زبان دیگر، دو اسپیکر نقش دو مقاومت را بازی می‌کنند.

برای نمونه اگر دو بلندگوی ۱۰۰ وات ۸ اهمی را با هم موای کنیم، یک بلندگوی ۲۰۰ وات ۴ اهم خواهیم داشت. به همین ترتیب برای نمونه اگر ۴ بلندگوی ۴ اینچ ۴۵ وات ۱۶ اهم را با هم موازی کنیم، در واقع این اسپیکرها با یکدیگر تشکیل یک بلندگوی ۱۸۰ وات ۴ اهمی را خواهند داد، و کاربر بااتصال آن‌ها به یک آمپلی‌فایر با خروجی ۴ اهم و جای دادن این باندها در نقاط گوناگون یک سیستم صوتی مناسب با پوشش آوایی دلخواه خواهد داشت.

 

باید درنظر گرفت که آمپلی‌فایرها در بیش‌تر مواقع دارای امپدانس پایین هستند اما برای نمونه آمپلی‌فایر ۴ اهم در برابر آمپلی فایر ۸ اهم، دارای توان بیش‌تری است و قدرت بالاتری را از خود نشان می‌دهد، ولی شکستگی صدا (  دیستروشن ) آن نیز افزایش می‌یابد.

   
محمد رضایی گفت:
اگه بخوایم دو بلندگو ۶ اهمی رو در یک اسپیکر قرار دهیم و به امپ خروجی ۶ اهمی وصل کنیم بلند گو ها را چطور یاید به هم وصل کنیم که از ۶ اهم پایینتر یا بالاتر نرود؟؟
    پاورز گفت:
    سلام
    با پشتیبانی تماس بگیرید
داودنمادی گفت:
سلام چگونه وات و اهم بلندگویی که روش توضیح داده نشده را تعیین کنیم ممنون
    پاورز گفت:
    سلام
    از طریق اهم متر
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش