Clicky

نحوه انتخاب آمپلی فایر

نحوه انتخاب آمپلی فایر

دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند، تا بتوانید تصمیم اولیه خود را بگیرید. یعنی این که انتخاب نمائید براساس تعداد کانال ها و مقدار توان مورد نیازتان، چه نوع آمپلی فایری تهیه کنید. پس بیائید نگاهی بیندازیم به انواع مختلف آمپلی فایرها براساس تعداد کانال های خروجی.

آمپلی فایرهای مونو دارای یک کانال خروجی هستند. آنها معمولا برای قدرت بخشیدن به ساب ووفرها مورد استفاده قرار می گیرند. و این را بدانید که براساس آمپلی فایر و امپدانس ساب ووفرها شما می توانید یک، دو و یا حتی بیش از دو ساب ووفر را به تنها یک آمپلی فایر مونو وصل نمایید.

به طور حتم آمپلی فایرهای ۲ کاناله تنوع بیشتری را برایتان به ارمغان می آورند. در این حالت، شما می توانید از دو کانال خروجی برای توان دادن به یک جفت بلندگو استفاده نمائید، همانند آنهایی که بر روی درب های جلوییِ خودرو نصب می شوند. و همچنین لازم به ذکر است که بیشتر آمپلی فایرهای ۲ کاناله قابلیت بریج شدن (به معنای ادغام خروجی دو کانال و تبدیل آن به یک کانال قوی تر) را دارند. این یک روش عالی برای توان بخشیدن به یک ساب ووفر به شمار می آید.

پر واضح است که آمپلی فایرهای ۴ کاناله، گزینه های بیشتری در اختیار شما قرار می دهند. آن‌ها برای قدرت بخشیدن به دو جفت بلندگو بسیار عالی هستند. شما همچنین می توانید با استفاده از تقویت یک جفت بلندگوی فول رنج نصب شده در جلوی خودرو، به واسطه دو کانالِ آمپلی فایر، از شنیدن موسیقی مورد علاقه تان لذت ببرید. این در حالی است، که خروجی دو کانال دیگر برای راه اندازی یک ساب ووفر، بریج شده است. در واقع شما می توانید تنها با یک پکیج، صدایی شفاف و قدرتمند از هر دو فرکانس بالا و پایین داشته باشید.

داستان آمپلی فایرها به چهار کانال ختم نمی شود. آمپلی فایرهای ۵ کاناله نیز به شما امکان می دهند، تا تنها به وسیله یک آمپلی فایر به کل سیستم قدرت بالایی ببخشید. این نوع آمپلی فایرها دارای چهار کانال برای توان دادن به بلندگوهای پشتی و جلویی هستند، و علاوه بر آن چهار کانال، کانال پنجمی نیز وجود دارد، که در واقع قادر است، توان بیشتری را به ساب ووفرهای شما اعمال نماید. علاوه بر این، لازم به ذکر است، اگر می خواهید سیستمی با قابلیت توسعه پذیری در آینده داشته باشید، یک آمپلی فایر ۵ کاناله می تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

توان و قدرت آمپلی فایر

 قبل از شروع مقایسه آمپلی فایرها از نظر توان و قدرت، اطلاعاتی راجع به توان آمپلی فایر کسب نمائیم. به طور کلی برای هر آمپلی فایر دو نوع توان در نظر گرفته می شود که عبارتند از : Peak power و RMS power.

منظور از Peak power، بیشترین توان خروجی است، که آمپلی فایر می تواند برای یک لحظه آن را تولید کند. مقدار این توان اغلب همان عددی می باشد که شما بر روی جعبه آمپلی فایرها می بینید. اما باید بدانید که این توان کاربرد ویژه ای ندارد و مورد استفاده قرار نمی گیرد. شما بهتر است مقدار توان RMS را همواره مد نظر قرار دهید.

RMS، معیاری از خروجی توان آمپلی فایر است، که به عنوان توان دائمی آن به شمار می آید. بهتر است، در هنگام خرید آمپلی فایر، به عدد مربوط به RMS توجه فرمائید.

اگر می خواهید از میزان واقعی توان یک آمپلی فایر اطمینان حاصل نمایید، آمپلی فایر مورد نظر خود را از بین آنهایی انتخاب نمائید که دارای نرخ توانی منطبق بر استاندارد CEA-2006 باشد. ناگفته نماند که این استاندارد شامل دستورالعمل های ویژه ای جهت اندازه گیری توان آمپلی فایر می باشد. از این رو، آمپلی فایرهای منطبق بر این استاندارد، همگی ارزیابی شده و به عبارتی امتحان خود را پس داده اند.

اما بعد از آگاهی از تمامی این اطلاعات، شما لازم است، بدانید برای راه اندازی بلندگوهایتان چه میزان توان نیاز دارید. اولین چیزی که باید به ذهنتان بسپارید، این است که هر چه قدر میزان توان آمپلی فایرتان بیشتر باشد، بهتر است.

درست است، شما می خواهید توان آمپلی فایرتان به قدری باشد، که سیستم تان قادر باشد تمامی انواع موزیک ها را با قدرت بالا و با صدایی بلند و شفاف، بدون اعوجاج پخش نماید و همچنین بتواند به راحتی از عهده کنترل تغییرات ناگهانی صدا برآید. در واقع این همان چیزی است، که به اصطلاح (Headroom) معروف است.

قبل از شروع هر کاری، میزان نرخ توان RMS را در بلندگوها یا ساب ووفرهای خود مورد توجه قرار دهید، و قدم بعدی این است که در نظر داشته باشید این دو توان با یکدیگر سازگار باشند. برای مثال، برای دست یابی به Headroom مناسب، در صورتی که شما دارای ساب ووفری با نرخ توان ۲۰۰ وات RMS هستید، آن را با آمپلی فایری تقویت نمائید، که خروجی به اندازه ۲۵۰ وات RMS داشته باشد. در این صورت، سیستم شما می تواند، موسیقی مورد نظرتان را بدون ایجاد اعوجاج، به صورتی کاملا شفاف پخش نماید، به ویژه هنگامی که صدای سیستم پخش خودروتان را زیادتر می کنید، در این حالت هرچه آمپلی فایرتان توان بیشتری داشته باشد، نتیجه بهتری خواهید داشت. به طور کلی می توان گفت هر چه توان بیشتر باشد، بازدهی سیستم بالاتر است.

ویژگی های آمپلی فایر

بسته به نوع آمپلی فایری که شما در اختیار دارید و چگونگی استفاده از آن، ویژگی هایی وجود دارد، که برای بیشتر آمپلی فایرها مشترک هستند و شما باید موقع خرید یک آمپلی فایر به آن ها توجه فرمائید.

این ویژگی ها می تواند، شامل فیلترهای پایین گذر و بالاگذر، قابلیت Bass boost و ورودی های مخصوص بلندگو باشد. باید بدانید که فیلترهای بالاگذر و پایین گذر نقش مهمی را ایفا می کنند. آنها تضمین می نمایند که آمپلی فایر شما تنها فرکانس های مورد نظرتان را تقویت می کند. فیلتر بالاگذر همان طور که از نامش پیداست، فرکانس های پایین ناشی از سیگنال ورودی به آمپلی فایر را حذف و فرکانس های بالا را عبور می دهد. شما فیلتر بالاگذر را هنگامی استفاده می نمائید که آمپلی فایر به بلندگوهای کوچکتر قدرت می دهد، مانند آن بلندگوهایی که بر روی درب های جلویی خودروی شما نصب می شوند. بدین صورت، انرژی آمپلی فایر شما طوری هدایت می شود که بتواند آواها و صداهای سازی و آوازی را بهتر پخش نماید.

فیلترهای پایین گذر کاملا برعکس آن را انجام می دهند. آنها فرکانس های بالا را حذف و فرکانس های پایین را عبور می دهند، و به عبارتی تقویت می نمایند. شما زمانی که قرار است، از آمپلی فایر برای توان بخشیدن به یک ساب ووفر استفاده نمائید، به یک فیلتر پایین گذر نیاز دارید. بدین صورت، آمپلی فایر می تواند قدرت خود را بر روی تقویت صداهایی با فرکانس پایین متمرکز نماید.

ناگفته نماند برخی از فیلترها تغییرپذیر هستند، بدین معنا که به شما امکان می دهند، تا فرکانس مورد نظرتان را برای فیلتر مربوطه انتخاب نمائید. برخی دیگر به صورت ثابت می باشند، یعنی شما را محدود به استفاده از یک نوع فرکانس خاص می کنند.

فیلترهای تغییر پذیر موجب دقیق تر شدن خروجی آمپلی فایر می گردند. ویژگی دیگری که باید در مورد آن صحبت کرد، Bass boost می باشد.

ویژگی های انتخاب آمپلی فایر

 همان طور که از نام آن مشخص است، یک Bass boost، خروجی فرکانس پایین یک آمپلی فایر را تقویت می کند، از این رو شما می توانید خروجی باس قوی تری را از ساب ووفرها و بلندگوهای بزرگتر، بدست آورید.

فرکانس Bass boost می تواند، ثابت یا متغیر باشد و لازم به ذکر است، که شدت تقویت نیز می تواند ثابت یا متغیر باشد. Bass boostهای تغییر پذیر، گزینه های بیشتری را در اختیار شما می‌گذارند تا بتوانید صدای خروجی آمپلی فایرتان را سازگارتر و مناسب تر نمائید. از این رو، در صورتی که به فکر تقویت نمودن ساب ووفرهای خود می باشید، به این ویژگی توجه فرمائید.

حالا، علاوه بر تعداد کانال های خروجی بلندگو که ما قبل تر در مورد آن صحبت کردیم، باید این نکته را نیز متذکر شویم که آمپلی فایرها دارای خروجی ها و ورودی های دیگری نیز هستند که شما ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید.

اولین مورد، ورودی های مخصوص بلندگو (Speaker-level inputs) می باشد. اکثر آمپلی فایرها سیگنال آمده از ریسیور را از طریق ورودی های RCA متصل به خروجی های Preamp بر روی دستگاه پخش خودرو، دریافت می نمایند. رادیوهای نصب کارخانه ای معمولا مجهز به خروجی های Preamp نمی باشند. از این رو در صورتی که قرار است، آمپلی فایر خود را به یک رادیوی نصب کارخانه ای متصل نمائید، آمپلی فایر شما به ورودی های مخصوص بلندگو (Speaker-level inputs) نیاز خواهد داشت. آنها برای شما این امکان را فراهم می نمایند تا سیم های ویژه  بلندگوی خودروی خود را به منظور دست یابی به سیگنال مورد نیاز آمپلی فایر، متصل نمائید.

در صورتی که قصد به هم بستن یک سیستم صوتی با چند آمپلی فایر را دارید، لازم است آمپلی فایری با ویژگی های مذکور را در نظر بگیرید. از آنجایی که این نوع آمپلی فایرها دارای خروجی های Preamp می باشند، پس بدین ترتیب شما قادر خواهید بود سیگنالی به آمپلی فایر ارسال نمائید و سپس مجددا از آن خارج کنید، و به آمپلی فایر دیگری ارسال نمائید بدون اینکه نیاز به کابل های دیگری داشته باشید که همگی از دستگاه استریوی خودرو منشعب شده باشند. کیفیت یک آمپلی فایر از نظر ساختاری

سوال دیگری که ممکن است، در ذهن تان ایجاد گردد، این است که “چرا باید یک آمپلی فایر گران قیمت تر خریداری کرد؟”

برای پاسخ گویی به این پرسش، نیاز داریم تا دو نوع آمپلی فایر از دو سازنده متفاوت را با هم مقایسه نمائیم. یکی ارزان و دیگری کمی گران قیمت. خوب حالا ببینیم این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

هر دوی این ها از نوع آمپلی فایرهای مونو و دارای یک توان مشابه برای راه اندازی ساب ووفرها هستند. نوع اول که ارزان تر است را می توان جزو دسته آمپلی فایرهای خوب قرار داد. اگر درپوش آن را باز کنید، متوجه خواهید شد، که از یک برد ساده و معمولی به همراه یک سری سیم کشی روباز و قابل روئیت تشکیل شده است که همین امر می تواند باعث ایجاد نویز به داخل سیستم گردد.

این برد دارای ترانزیستورهای اثر میدان (FET) می باشد، که می توانند تا حد بالایی گرم شوند و در نتیجه منجر به بروز پدیده اعوجاج گردد. خازن ها و نیز سیم پیچ موجود در مدار، کوچک هستند، و از این رو انرژی فراوان و در نتیجه دامنه زیاد برای کم و زیاد کردن صدا ندارند.

و حالا نوبت به آمپلی فایر دوم می رسد، آمپلی فایری از شرکت راکفورد با رنج قیمتی تقریبا دو برابر مورد قبلی. اگر این آمپلی فایر را باز نمایید، فورا متوجه خواهید شد، که چرا قیمت آن بالاتر است. درست است، پس از باز کردن آن، با تخته مداری مواجه می شوید، که همه چیز بسیار مرتب و با المان های بزرگ تر و قوی تر بر روی آن نصب شده است.

همچنین این مدار دارای یک المان ویژه برای گرماگیری می باشد که در واقع گرمای ایجاد شده در مدار را به بیرون می راند و از این رو باعث خنک شدن و در نتیجه افزایش کارایی کل می گردد. روی هم رفته، شما یک آمپلی فایری با عملکرد بهتر دارید که صدای با کیفیت تری را پدید می آورد.  سیم کشی آمپلی فایر

حالا نوبت به این می رسد، که قدری هم راجع به یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر در عملکرد آمپلی فایرها صحبت نمائیم و آن چیزی نیست جز سیم کشی آمپلی فایر.

آمپلی فایر شما بایستی به یک منبع برق پیوسته مجهز باشد، تا بتواند در نقاط اوج توان خود، به خوبی عمل نماید. از این رو، شما باید یک کیت سیم کشی با کیفیت بالا ویژه آمپلی فایر خود خریداری نمائید.

در صورتی که از سیم کشی ارزان و یا بسیار ضعیف به منظور متصل نمودن آمپلی فایر خود استفاده می نمائید، در واقع سیستم خود را از برق متناسب با آن محروم ساخته اید و بدین ترتیب نسبت به هزینه ای که پرداخت نموده اید ، عملکرد خوبی دریافت نخواهید کرد.

احمد گفت:
سلام خسته نباشید یه جفت باند ضبط دارم میخوام روش آمپلی ببندم و بلوتوثیش کنم منتها نمیدونم چطور باید تشخیص بدم ک آمپلی چند وات ببندم روش لطفا راهنمایی کنید.
    پاورز گفت:
    سلام
    با پشتیبانی تماس بگیرید
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش