Clicky

اصطلاحات در مورد سیستم صوتی 2

اصطلاحات در مورد سیستم صوتی 2

Analog Switch
یک سویچ سخت افزاریه که فقط سیگنال هایی رو رد می کنه که پارامترهای تنظیم شده دستگاه انتقال دهنده اجازه بدن. ( دستگاه انتقال دهنده یعنی دستگاهی که واسطه سیگنال ورودی و خروجیه. بنابراین آمپلیفایر هم به نوعی یک دستگاه انتقال دهنده است).
Aperiodic
این اصطلاح به نوعی باکس (جعبه) خاص بر می گرده. تو همچین باکسی، درگاه یا دریچه بسیار محدود و خفه است. هدف از ساخت چنین باکسی این نیست که صدای باس قوی تر بشه، بلکه هدف گرفتن یک صدای نرم تره، چرا که این کار در حقیقت اوج امپدانس سیستم رو کاهش میده. بیشتر باکس های محدود رو با موادی که جاذب صوت هستند پر می کنن.
ATA
این هم یک امکان دیگه از وسایل پخش موسیقی یا همون هدیونیت هاست. این ویژگی امکان میده که وقتی داریم یک دیسک یا نوار رو عقب و جلو می کنیم، دستگاه به طور خودکار بره رو رادیو.
ATRAC
یکی از سیستم های کد گذاری صداست که مخصوص مینی دیسک ها یا همون MDهاست. این ویژگی باعث میشه که نویز کم بشه و البته حجم اطلاعات از 16 بیت به 4 بیت کاهش پیدا کنه. این کار با استفاده از فرکانس های غیر همگون، به همراه زمان بندی خاص انجام میشه.
Attenuate
این اصطلاح یعنی کم کردن شدت تقویت یک سیگنال. تو سیستم باند ها، معمولا درایور های فرکانس های بالا کارامد تر از فرکانس های پایین هستند.( یعنی تولید صداهای زیر راحت تر از تولید صداهای بمه). این مساله باعث میشه که نیاز داشته باشیم بتونیم صدای درایور های صوت های زیر و بم رو طوری تنظیم کنیم که پاسخ فرکانسی نهایی یه جوری همگون و یکنواخت باشه. برای سیستم های منفعل یا پسیو،( که بعدا میگم چی هستن)، معمولا از چیزی به نام L-pad استفاده میشه.
Audio
يعني مربوط به صداهاي قابل شنيدن انسان. در حقيقت اين اصطلاح يعني تمامي صداهايي كه آدم ميتونه بشنوه، حالا مربوط به توليد يا پخش صدا.
Audio Frequency Spectrum
تمامي فركانس هايي كه از 20 هرتز تا 20 كيلوهرتز رو پوشش ميدن، يعني گستره شنوايي انسان.
Audiophile
در حقيقت يعني صدادوست.
Auto Memory
اين يكي از ويژگي هاي هديونيت، البته بخش راديوشه. يعني امكاني كه اجازه ميده هديونيت خودش قوي ترين فركانس ها رو پيدا كنه و ذخيره كنه.
AWG
مخفف گيج سيم آمريكايي. ( گيج مقياس اندازه گيري ضخامت سيمه). اين استاندارد اندازه گيري قطر سيم ها، خصوصا در سيستم هاي الكتريكيه. هرچي عدد گيج بالاتر باشه، قطر رسانا كم تر ميشه. براي حمل قدرت(برق!)، از عددهاي پايين تر، و براي سيم هايي كه فقط سيگنال عبور ميدن(صدا!)، از عدد هاي بالاتر استفاده كنين.
Back Plate
بخشی از سبد فلزی یا قاب ووفرهاست که روی آن مگنت سوار شده است.
Baffle
یک صفحه صاف است که امواج صدایی تولید شده در پشت و جلوی ووفر را از هم جدا می کند. گاهی اوقات از این واژه به جای باکس یا صفحه ای که باند روی آن نصب می شود نیز استفاده می کنند.
Balanced wiring
خطوط سیگنال صوتی به دو رسانا نیاز دارند. در سیم کشی نا متعادل، شیلد،( همون نوار فلزی ای که سیم وسطی رو از سیم بیرونی جدا می کنه. به سیم های آنتن تلویزیون دقت کنید) یکی از دو رسانا است. اما در یک خط متعادل، دو سیم درونی وجود دارند، به علاوه خود شیلد. برای این که سیستم متعادل باشد، نیاز به مبدل خروجی داریم و معمولا از اتصالات XLR استفاده می کنیمخطوط متعادل نویز خارجی کمتری می گیرند. البته این معمولا در سیستم های صوتی خانگی یا اتوموبیل فاکتور سرنوشت سازی نیست، اما در سیستم های صوتی حرفه ای که نیازمند سیم کشی های خیلی طویل هستند مهم است.
Banana Jacks & Plugs
یک سری کانکتور که توش 4 تا اتصال فنری به طور عمودی اطراف یک پین قرار دارند. دقیقا مثل پوست موز که تا نصفه باز شده. وقتی اینو داخل حفره یا همون مادگی می کنین، اتصال خیلی محکم و موندگاری درست می کنه. این نوع کانکتور برای اتصال کابل های بین آمپ و باند خیلی خوبه.
Band-limiting filters
دو تا فیلتر لوپس و های پس، که پهنای باند کلی سیستم رو کنترل می کننبسیاری از پروسسور ها (پردازشگرهای صدا) و آمپ هایی که سویچ هایی تحت عنوان رامبل" یا "هیس" دارن، از این نوع فیلتر ها استفاده می کنن.
Bandwidth
به طور مخفف با حروف BW نشونش میدن. حاصل تفریق عددی نقاط بالا و پایین یک سری فرکانس صوتی (-3 دی بی)، که برای نشون دادن Q یا همون فاکتور کیفیت برای یک فیلتر استفاده میشه.
Barium Ferrite
یک ماده برای ساخت مگنت باند هاست، که آلیاژی از آهن و باریم اونو درست می کنه، و قدرت مغناطیسی بالایی داره.
Bass
بخشی از دامنه صوتی رو میگن که شامل پایین ترین فرکانس هاست. این فرکانس ها بلندترین طول موج رو دارن و قدرت الکتریکی بسیار بالاتری میخوان تا اونارو بشه با قدرت اصلیشون تولید کنیم. در یک سیستم مدرن باند، بخش باس یک منحنی پاسخ، از یک منحنی با حداکثر 500هرتز و حد اقل 20 هرتز تشکیل شده.
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش