Clicky

تفاوت ساب ووفر، کامپوننت، بلندگو، توییتر، آمپلی فایر و میدرنج چیست؟

تفاوت ساب ووفر، کامپوننت، بلندگو، توییتر، آمپلی فایر و میدرنج چیست؟

بلندگو (اسپیکر یا باند)

  برای پخش کردن صدا در خودرو از بلندگوها استفاده می شود. باندها را می توان به ۲ گروه کلی تقسیم می شوند، باندهای گرد و باندهای بیضی (خربزه ای) تقسیم نمود.

 

باند گرد

باندهای گرد خود به سه دسته ۱۰، ۱۳ و ۱۶ تقسیم می شوند. باند ۱۰ کوچکتر است و برای داشبورد ماشین بکار می رود. باند ۱۳ برای درب های عقب خودرو کاربرد دارد و باند ۱۶ برای درب های جلو (داخل درب) استفاده می شود. هرچند بلندگوهای بیشتر خودروها به صورت فابریک گرد هستند اما جایگزین کردن آن به یک باند بیضی می تواند صدای بسیار مناسبتری در ماشین ایجاد می کند.

باند بیضی

باندهای بیضی نیز خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

آن دسته که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند: معمولا بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ وات قدرت دارند و توان ساپورت آمپلی فایر را ندارند. این باندها در صداهای زیاد دچار نویز می شوند و قابلیت استفاده از حداکثر صدا برای آنها وجود ندارد.

آن دسته که توانایی ساپورت آمپلی فایر را دارند: این نوع از باندهای خربزه ای کیفیت بالاتری از باندهای معمولی دارند و مهم تر از آن در صدای بالا دچار مشکل و صدای نویز نمی شوند.

ساب ووفر

ساب ووفرها برای پخش صدای Bass و بم موزیک (دوبس دوبس) به کار می رود، البته بلندگوها تا حدی این عمل را انجام می دهند، اما کسانی که به دنبال سیستم حرفه ای و تولید صدای Bass بسیار بالا و قوی هستند باید ساب ووفر را نیز به سیستم پخش خود اضافه کنند. این بلندگوها معمولا بزرگ هستند و بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند. در واقع ساب یک دستگاه مستقل نیست و صرفا برای تقویت و بم کردنِ صداهای زیر که از بلندگوی معمولی خارج می شوند. البته مشخص است که استفاده از ساب اصلا ضروری نیست، اما چون ساب ها می‌توانند صداهای بم و قوی تولید کنند، به شدت مورد پسند علاقه‌مندان به موسیقی  واقع شده‌اند.

البته این موضوع نیز مهم است که ساب ووفر برای راه اندازی به آمپلی فایر نیاز دارد. بنابراین این نکته که اضافه کردن ساب ووفر به سیستم پخش نیازمند اضافه شدن یک آمپلی فایر ۴ کانال (حدود ۳۰۰ هزار تومان) است، مهم می باشد.

 

آمپلی فایر

وظیفه اصلی آمپلی فایرها بهبود کیفیت صدای در حال پخش است. آنها می توانند قدرت خروجی از سیستم پخش شما را، ۵۰ وات افزایش دهند؛ همچنین برای گرفتن صدا از ساب ووفر آمپلی فایر مناسب نیز لازم می باشد.

آمپلی فایرها به چهار صورت مونو، دو کانال، ۴ کانال و یا ۶ کانال طراحی می شوند.

۲ کانال: برای ساپورت کردن از یک جفت باند آمپ خور

۴ کانال: برای ساپورت کردن از یک جفت باند و یک ساب ووفر ( البته می توان از ۲ آمپِ ۲ کانال هم استفاده کرد)

۶ کانال: برای ساپورت کردن از ۲ جفت باند آمپ خور و یک عدد ساب ووفر یا ۱ جفت باند آمپ خور و دو عدد ساب ووفر

شایان ذکر است سیستم پخش با آمپلی فایر به سیم کشی RC نیاز دارد.

کامپوننت   

کامپوننت ها یک نوع از بلندگوهای گرد قوی (معمولا باند ۱۶) هستند، که می توانند به آمپلی فایرها متصل شوند. به چند دلیل از کامپ ها استفاده می شود. به عنوان مثال برای افزایش شفافیت و کیفیت صدا، گرد بودن آنها که باعث شده است در قسمت هایی که برای خودرو به صورت فابریک طراحی شده؛ مناسب باشد (راننده هایی که علاقه ندارند در ظاهر ماشین خود تغییر ایجاد کنند، می توانند از کاپموننت ها استفاده کنند تا صدای واقعی DVD و فضای دالبی آنها را بشنوند)

تیوتر

وظیفه توییترها پخش صداهای ریز است و در واقع از آنها موسیقی پخش نمی شود. توییترها می توانند کمک بسیاری به زیبا شدن آهنگ ها کنند. البته بلندگوها عمدتا در درون خود دارای توییتر هستند اما نصب یک توییتر باعث می شود تا بلندگو تنها به پخش صداهای حد وسط بپردازد و توییتر به تنهایی صداهای ریز را پخش کند که مسلما باعث بالا رفتن کیفیت بلندگوها می شود.

میدرنج   

هر بلندگوی حرفه ای دارای قابلیت پخش ۳ نوع صدا است، صدای زیر (توییتر)، صدای حد وسط (مثل صدای خواننده)، صدا با بیس بالا (صدای ساب ووفر). اما در میدرنج این ۳ عمل صورت نمی‌گیرد در واقع میدرنج قابلیت تفکیک صدا را ندارد و تنها قابلیت پخش صدای حد متوسط را دارد و باید یک ساب و یک توییتر مجزا در کنار آن بکار گرفته شوند. البته زمانی که شما از میدرنج و ساب و توییتر مناسب در کنارهم استفاده می کنید، صدای بسیار با کیفیت و تفکیک شده ای را برای شما پخش خواهد کرد که از بسیاری از بلندگوها به مراتب بهتر است.

محمد گفت:
مطالبتون خیلی شفاف و اموزنده بود تشکرات فراوان
امیرحسین گفت:
خیلی ممنون
مهدی گفت:
بسیار روان و کامل بود. ممنونم.
علی گفت:
سلام ایا دوعددساب برای باتری خودرو مشکل ایجادمیکنه؟
محمد گفت:
سلام ممنون توضیحات شفاف و کامل بود
میلاد گفت:
دس خوش. ساده و روان
AMIN گفت:
ممنون از توضیحات کامل
AMIN گفت:
ممنون از توضیحات کامل
عرفان گفت:
فقط ای کاش عکس داشت
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش