Clicky

محدوده صدای خطرناک گوش

بعد از آلودگی هوا آلودگی صوتی در شهر های بزرگ مثل تهران یکی از مشکلات اجتمایی به حساب می آید  شاید خیلی ها حواسشون به آلودگی صوتی اطرافشون نباشد دلیل اینکه خیلی ها  در سن میانسالی یا پیری سنسورهای شنوایشان ضعیف میشود همین است که در دوران جوانی توی محیط های شلوغ و پر سرو صدا به مدت طولانی فعالیت میکردند اگر سلامتی گوش و سیستم شنوایی شما براتون مهم است این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید

محدوده صداهای مختلف به دسیبل

همه میدانند که محدوده شنوایی انسان بین20 تا 20 کیلوهرتز است.این هرتز (Hertz) واحد فرکانس یعنی یک صدا چند بار توی یک ثانیه مرتعش میشود اما تا حالا به شدت یا قدرت صدا فکر کرده اید؟شدت صدا را با واحد دسیبل بیان میکنند شدت صدا همان زیاد  و کم بودن صدا است هرچه عدد دسیبل بیشتر باشد شدت صدا بیشتر بوده مثلا صدای 80 دسیبل از صدای 50 دسیبل قوی تر میباشد مثلا صدای یک مکالمه ساده بین دوتا انسان حدود 50 تا 60 دسیبل است و صدای اره برقی حدود 100 تا 120 دسیبل است.

شدت صدای مجاز برای گوش انسان

محدوده مجاز شدت صدا برای گوش انسان بین 0 تا 85 دسیبل است و هرچه از85 دسیبل بیشتر بشود قدرت آسیب زدن به گوش هم بیشتر میشود یادتون باشد مدت زمانی که شما در معرض صدا قرار میگیرید حتی از شدت صدا هم مهم تر میباشد .مثلا اگر 8 ساعت در معرض صدای 85 دسیبل قرار بگیرید خیلی خطرناک تر است تا یک لحظه صدای 120 دسیبل را بشنوید چون عضلات و اعصاب گوش در مدت زمان طولانی خسته و در نتیجه غیر فعال میشوند اما توی یک لحظه اتفاق خیلی بدی نمی افتد پس کار کردن در نجاری و آهنگری خیلی بدتر از این است که بغل گوشتون گلوله شلیک شود.

اما مسئله مهم بعدی این است  که هرچقدر صدا قوی تر باشد مدت زمان کمتری نیاز است تا به گوش شما آسیب وارد بشود مثلا اگر با 8 ساعت کار کردن  در صدای 85 دیبل گوش آسیب میبیند برای شدت صدای 115 دسیبل حدود 30 ثانیه کافی است.

محدوده صدای خطرناک را چگونه باید تشخیص بدهیم:

-محیط هایی که مجبور هستید بلند صحبت کنید تا صدای دوستتون را بشنوید

-اگر بعد از شنیدن صدایی گوش تون درد گرفت شما در محدوده صدا خطرناک قرار گرفته اید

-اگر بعد از صدایی حس کردید درون گوشتان صدای زنگ میشنوید در محمدوده صدای خطرناک هستید

-اگر بعد از شنیدن صدایی بلند بقیه صدا ها  بصورت خفیف و ته چاهی بشنوید در محدوده صدای خطرناک قرار گرفته اید

چه افردای در معرض محدوده  صدای خطرناک هستند:

-افرادی که کار موزیک می کنند مخصوصا صدای موسیقی مصنوعی مثل گیتار برقی و دستگاه های برقی دیگر

-افسران پلیس و افردای که در ارگان های نظامی کار میکنند و معمولا در معرض شلیک صدای گلوله هستند

-افرادی که در فضاهای صنعتی مثل نجاری،آهنگری،معادن و .... کار میکنند

-افرادی که روی ماشین های صنعتی مثل تراکتور و بولدوزر و کمباین کار میکنند

-افرادی که در فرودگاه ها کار میکنند مخصوصا موقع پرواز یا فرود هواپیما

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش