Clicky

چگونگی تولید صدا از بلندگوها

چگونگی تولید صدا از بلندگوها

تا کنون به این فکر کرده اید که چگونه بلندگوها الکتریسیته را به صدا تبدیل می کنند؟ پاورز به این سوال پاسخ خواهد داد

صداها به طور طبیعی قابل مشاهده نیستند اما گاهی می توان آنها را دید! اگر شما با چوب بر روی پوسته یک طبل بکوبید خواهید دید که به مدت چند ثانیه به سرعت به بالا و پایین حرکت می کند و امواج صوت را به هوا می فرستد. بلندگوها نیز به شیوه مشابهی کار می کنند.

در جلوی بلندگو یک پوسته مخروطی پلاستیکی، کاغذی  و یا فلزی سبک وزنی از جنس آلومینیوم و یا تیتانیوم قرار دارد که به آن دیافراگم می گویند. قسمت خارجی مخروط به لبه ی فلزی خارجی بلندگو متصل شده است. در قسمت داخلی نیز یک سیم پیچ فلزی بر روی یک آهنربای دایمی قرار دارد که به آن سیم پیچ نیز گفته میشود.

زمانی که بلندگو را به یک پخش کننده متصل می کنید، سیگنال های الکتریکی از درون کابل های بلندگو (قرمز) به سیم پیچ می رسد. این کار سبب می شود که سیم پیچ به یک آهنربای موقت (electromagnet) تبدیل شود

چگونه بلندگو صدا را با حجم و فرکانس مختلف تولید می کند ؟

در برخی از طبل ها می توان پوسته را محکم تر یا شل تر نمود. زمانی که پوسته کشیده شود هنگام ضربه، با سرعت بیشتری نوسان می کند و صدایی با گام بالاتر تولید می کند. زمانی هم که پوسته شل تر شود صدایی با نت پایین ترتولید می شود. در مورد بلندگو ها نیز اتفاق مشابهی رخ می دهد. بلندگوها ی بزرگتر با مخروطی بزرگتر (که به آن woofers گویند) با سرعت کمتری نسبت به بلندگوها با مخروطی کوچکتر (که به آنtweeters گویند) حرکت می کنند، بنابراین برای تولید فرکانس های کمتر بهتر هستند.

زمانی که مخروط به میزان بزرگتری به لرزش درآید بلندگو صدا را بلندتر پخش می کند و زمانی که به میزان کمتری حرکت کند صدا نیز آرام تر می شود. همچون طبل که با زدن ضربه محکم تر به آن، پوسته به فاصله ی بیشتری شروع به نوسان می کند و صدای بلندتری تولید می کند. به همین طریق، فرستادن پالس الکتریکی قوی تر به بلندگو سبب حرکت بیشتر مخروط و تولید صدای بیشتری می شود. صدای آرام تر نیز با فرستادن پالس الکتریکی ضعیف تری تولید می شود. با بررسی انرژی نیز می توانیم نتیجه مشابهی بگیریم، برای ایجاد صدای بلندتر نیاز به نوسانی با انرژی بیشتر داریم.

تنها مخروطی نیست که چگونگی صدای یک بلندگو را مشخص می کند. اگر دقت کرده باشید بلندگوها را داخل جعبه های چوبی یا پلاستیکی قرار می دهند. این کار تنها برای زیبا تر کردن آنها نیست بلکه به شدت بر روی صدای خروجی آنها نیز تاثیر گذارند. می دانید که بدنه چوبی سازها سبب تقویت صدای حاصل از سیم ها می شود. زمانی که سیم به لرزش در می آید سبب نوسان هوای اطراف خود شده و این کار باعث نوسان هوای درون بدنه چوبی ساز می شود و صدای حاصله را به اندازه ای بلند می کند که به راحتی قابل شنیدن باشد. جعبه بلندگوها نیز دقیقا همین کارکرد را دارند.

اگر دقت کرده باشید صدایی که در یک اتاق خالی شنیده می شود با صدایی که در همان اتاق با وسایل شنیده می شود متفاوت است. صدایی که از مخروطی بلندگو به هوا منتقل می شود در همه ی جهات پخش می شود. این امواج صوتی به دیوار ها و وسایل برخورد می کنند و گاهی باعث تشدید صدا و گاهی هم سبب کاهش آن می شوند.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش