Clicky

معرفی اجزای بلندگو ماشین

بلندگو چیست؟

 اسپیکر در حقیقت سیگنال ها از یک تقویت کننده صوتی دریافت می کند و انها را به انرژی صوتی تبدیل می کند.با توجه به نوع فرکانسی که باید پخش کند با مواد مختلفی  و در ابعاد مختلفی ساخته می شود.

اسپیکر خودرو چگونه کار می کند؟

بلندگو از سیم پیچ تشکیل شده است که در میدان مغناطیسی قرار دارد و به مخروطی متصل است.جریان الکترویکی  در سیم پیچ جریان پیدا می کند و سیم پیچ میدان مغناطیسی تشکیل می دهد وبا میدا مغناطیسی ثابت ایجاد فاز می کند و باعث دفع سیم پیچ و یا حرکت ان به سمت بالا می شود.این حرکت باعث می شود مخروط متصل به سیم پیچ نیز حرکت کرده وباحرکت هوای اطراف و مستقیم مخروط صدا تولید شود.

اجزای اصلی بلندگو (basket یا frame)

سبد یا قاب بلندگو همان بخش پشتبان و محافظ بلندگو است. در حقیقت همان بدنه بلندگو است که تمام اجزای اسپیکر در آن قرار گرفته است.سوراخ های روی لبه بیرونی بدنه قرار دارند که برای نصب بلندگو در جاهای مختلف استفاده می شوند. هر چه بدنه دارای خطوط و برجستگی هایی باشد مقاومت ان بالاتر است.

SURROUND سوراند

باند خودرو برای کنترل حرکات دیافراگم صدا و اینکه بعد از هربار ارتعاش سرجای خود برگردد به سوراند احتیاج دارد.وظیفه اصلی آن کمک به حرکت ازادانه مخروط است ولی به کنترل صفحه مخروط هم کمک می کند.عمولا جنس سوراند از فوم یا کاغذ است ولی سوراند با جنس فوم مقاومت بیشتری دارد ،انعطاف پذیر است و تعویض آن اسان است.

DIAPHRAGM /CONE مخروط یا صفحه بلندگو

دیافراگم که همان مخروط است در حقیقت جزئی از اسپیکر است که صدا را پخش می کند. مواد تشکیل دهنده آن کاغذ/الیاف کربن/الیاف فایبر گلاس/پلاستیک/آلومنیوم/تیتانیوم/ابریشم وغیره می باشد.این صفحه بلندگو که برای تولید صدا مورد نیاز است معمولا به شکل مخروطی است ولی به ندرت به شکل هرمی یا چند وجهی هم ساخته می شود.

Voice coil ویس کویل یا سیم پیچ

کویل صوتی (یک کویل کوچک سیم) یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که با توجه به سیگنال تقویت شده فرستاده شده به بلندگو متفاوت است.در ارتباط با مغناطیس بلندگو و اجزای دیگر آن کویل صوتی سیگنال های الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند تا صدا تولید کند.بسیاری از اسپیکرهای موجود دارای کویل مقاوم دربرابر حرارت هستند که طول عمر بلندگو را افزایش می دهد.طراحی کویل دوگانه اجازه می دهد که ترکیب استریو از یک بلندگو پخش شود.

Voice coil former فرم دهنده سیم پیچ

فرم دهنده همان بخشی است که سیم پیچ روی آن پیچیده می شود. معمولا از مواد مقاوم در برابر حرارت مانند آلومنینیوم یا کاپتون ساخته شده است.

 Voice coil gap فاصله ویس کویل

 فضایی است که باعث می شود ویس کویل ازادانه به داخل و خارج حرکت کند.این باعث ارتعاش صدا در مخروط بلندگو می شود و در نهایت صدا تولید می شود.

spiderدمپر

دمپر یا عنکبوت حلقه و بافت انعطاف پذیری است که وظیفه اصلی آن کمک کردن به تعادل صفحه است.در عین حال اجازه می دهد کویل صوتی و مخروط آزادانه ارتعاش دهند.این عنکبوت از حرکت های اضافه جلوگیری می کند وباعث تعادل می شود.از یک طرف به سیم پیچ و از طرفی دیگر به  بدنه متصل است.

MAGNET آهنربا

مگنت یا اهنربا یک میدان مغناطیسی ثابت ایجاد می کند که در آن کویل صوتی برای ایجاد صدا واکنش می دهد.در انتهای بلندگو قرار گرفته و با توجه به شارژ مغناطیسی که داشته باشد باعث قدرت بیشتر بلندگو می شود اکر بخواهیم قدرت بیشترری داشته باشیم باید از اسپیکرهایی با مگنت چندلایه استفاده کنیم.یکی از کارکردهای مفید آن کمک کردن به کاهش دمای سیم پیچ است.بنابراین با افزایش سطح تماس گویل صوتی و مگنت ،کویل زودتر خنک می شود.

 Plate پلت

این پلات و ظیفه نگهداری از اهنربای اسپیکر ماشین را بر عهده دارد.

DUST CAP

نوعی پوشش محافظ است که وظیفه جلوگیری از ورود گرد غبار به حفره سیم پیچ را دارد و از مواد مختلفی تشکیل شده است.

خرید باند ماشین با اسپیکر کواکسیال چه مزیتی دارد؟

بلندگوهای کواکسیال دارای دو عنصر هستند.یک ووفر برای تولید صدای زیر و همچنین یک توییتر که درون ووفر نصب شده است وتولید صدای بلند می کند.

سیستم کامپوننت:

بلندگوهای کامپوننت یا تفکیک شده از بلندگویی استفاده می کنند که بهترین کیفیت صدا را به شما می دهد.معمولا این کامپوننت شامل 2 ووفر،2 توییتر و 2 کراس اوور خارجی است که همه اینها در تعامل با یکدیگر به خوبی کار می کنند.

Crossover کراس اوور:

شبکه ای از فیلترها که از کویل ها وخازنهایی ساخته شده است.وظیفه آن مشخص کردن محدوده فرکانس خاصی برای هریک از اجزای بلندگو ( مثلا ووفر،توییتر و میدرنج) می باشد.

(Decibel (dB دسیبل:

واحد استاندارد اندازه گیری برای بیان قدرت نسبی و اختلاف دامنه است.نسبت یک کمیت را ب مرجع نشان می دهد.در صوت اغلب نشان دهنده سطح فشار صدا است.

Efficiency کارایی

اگر چه کارایی و بهروری اکثر بلندگوها تقریبا همیشه با درجه حساسیت آنها مرتبط است.اما در واقعیت اندازه گیری آن متفاوت است.نرخ کارایی یک بلندگو نشان می دهد که چگونه یک اسپیکر وات برق را به وات صدا تبدیل می کند.اکثرا اسپیکرها دارای نرخ کارایی کم 1 تا 10 درصد هستند بنابراین تولیدکنندگان به ندرت این اطلاعات را می دهند.در عوض هنگام خرید باند ماشین نرخ حساسیت آنها را ذکر می کنند

محدوده فرکانس یا پاسخگویی فرکانس:

دامنه فرکانس محدوده ای است  که بلندگو صدا تولید می کند(پایین ترین تا بالاترین فرکانس).

محدوده شنوایی انسان 20-20,000 هرتز می باشد.بااین حال بسیاری راز توییتر های با کیفیت بالا قادر به پخش فرکانس های  بالای 20000 هرتز هستند در حالی که گوش انسان نمی تواند این فرکانس های فوق العاده بالا را تشخیص دهد

بلندگوهای فول رنج یا کامل

بلندگو های فول رنج محدوده فرکانس موسیقی خود را با قرار دادن یک توییتر در داخل مخروط ووفر به طور دقیق پخش می کنند.همچنین به عنوان بلندگو کواکسیال  یا 2 way شناخته می شوند.در برخی ورژن ها ممکن است سوپر توییتر یا میدرنج هم برای پخش قسمت دیگری از طیف فرکانسی اضافه کنند.برخی از اسپیکرهای 3way یا 4way  را که 3 تکه و چهار تکه هستند .همانطور که می دانید 3 way یعنی از 3 بخش تشگیل شده است

آمپدانس:

اندازه گیری مقدار مقاومت کویل صدای بلندگو ماشین به جریان صوتی ارئه شده توسط آمپلی فایر ماشین است.

Maximum RMS Power Handlingکنترل حداکثر توان rms :

حداکثر قدرتی که یک بلندگو به طور مداوم می تواند تولید کند.

بلندگو میدرنج:

بلندگوهای میدرنج در اندازه 3-1/2"تا 6-3/4 فرکانسهای متوسط را تولید می کنند.بعضی از سیستم های کامپوننت گاهی اوقات برای کیفیت صدای بالاتر  از میرنج مجزا استفاده می کنند.

 peak power

این اصطلاح اشاره می کند به حدکثر قدرتی که یک بلندگو در زمانی کوتاه می تواند تولید کند

Resonance رزونانس در سیستم صوتی ماشین به چه معنا است؟

لرزش مخروط بلندگو همان رزونانس است.تمامی مخروط های بلندگو در یک فرکانسی خاص ارتعاش می یابند.رزونانس بیش از حد به بلندگو اسیب می زند.

Sensitivity حساسیت

حساسیت بلندگو اغلب با وات و برای صدای بلند دسیبل در متر اندازه گیری می شود.

Supertweeter سوپر توییتر 

برای تولید فرکانس های خیلی بالا است که سوپرتوییتر را معمولا در بلندگوهای فول رنج 4way یا 5 way  می توانید ببینید.برای مقایسه و خرید باند ماشین 4way به این قسمت مراجعه کنید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش