Clicky

عایق بندی صوتی خودرو

وظیفه اصلی عایق‌های صوتی

هدف اصلی استفاده از عایق‌های صوتی آکوستیک کردن اتاق خودرو است که علیرغم اینکه به کیفیت و شفافیت سیستم صوتی خودروی شما بهبود می‌بخشد، به کاهش سر و صدا‌های محیط خارجی خودرو به ویژه کاهش صدای حرکت چرخ خودرو ‌روی سطح آسفالت نیز کمک می‌کند اما بیشترین مصرف این عایق‌ها با هدف سیستم صوتی و کاهش نویز‌های اضافی استفاده می‌شود. اولین وظیفه دمپینگ‌ها کاهش خرابی صدا به خصوص در استیج جلوی خودرو است که معمولا از اسپیکر‌های با حجم صدای بیشتری استفاده می‌شود. وظیفه بعدی دمپینگ‌ها به علت چگالی بالا در جلوگیری لرزش‌های ورق‌های بدنه خودرو به خصوص در‌ها و سقف خودرو ناشی از بیس‌ها و لرزش‌هایی که اسپیکر‌ها ایجاد می‌کنند را خنثی کند و هر چه این لرزش در بدنه خودرو بیشتر باشد، صدا بیشتر خراب می‌شود و از کیفیت صدا کاسته می‌شود. خاصیت ژله‌ای دمپینگ‌ها باعث کاهش طول موج امواجی که با بدنه خودرو برخورد می‌کند، می‌شود و در زمان برگشت، این امواج جذب ‌می‌شوند و نویز‌های اضافی از بین می‌رود. لازم به ذکر است‌، از دمپینگ‌ها همواره در سیستم‌های کیفیتی و قدرتی استفاده می‌شود و مختص سبک خاصی نمی‌شود. بیشترین عملکرد دمپینگ‌ها درون در‌‌ها، کف کابین خودرو، سقف و درِ‌ صندوق خودرو است که به علت هزینه و درد‌سر‌های بسیار از عایق‌کاری سقف و کف اتاق چشم‌پوشی می‌شود.

انواع دمپینگ

دمپینگ‌ها با توجه به محل استفاده آنها مانند سقف و کف اتاق خودرو، صندوق‌، زیر‌کاپوت، فایر‌وال و در‌‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از نظر جنس و ضخامت متغیرند. به عنوان مثال، دمپینگ‌هایی که با هدف عایق‌سازی فایروال و کاپوت خودرو استفاده می‌شود دارای خاصیت قیری بیشتر و ضخامت بیشتری و انعطاف‌پذیری کمتری هستند و تحمل آنها در برابر حرارت مداوم و گرمای نور خورشید بسیار بالا‌تر از سایر عایق‌هاست. با توجه به الگو‌های استفاده از عایق‌های به‌خصوص دمپینگ‌ها دمای پیشنهادی ۱۸ الی ۳۰ درجه ‌به عنوان بهترین دمای نصب عایق‌ها انتخاب شده است، زیرا در صورت سرد بودن هوا یا گرمای بیش از حد بدنه خودرو، خاصیت چسبندگی اولیه عایق‌ها کاهش می‌یابد و دوباره به حالت اولیه باز‌نمی‌گردد. نکته دیگری که لازم به ذکر است، دمپینگ‌ها به صورت یک‌بار مصرف هستند و با کنده‌شدن آنها خاصیت چسبندگی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند و اثری را بر سطح چسبیده شده نمی‌گذارند. همچنین، ابزاری غلتک مانند از جنس پلاستیک فشرده برای این کار در نظر گرفته شده است که بتوان در سطوح صاف به خوبی عایق را با سطح کار چسباند. نوع دیگر عایق‌های صوتی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد دیفیوزرها (Diffuser) هستند. جنس ساختاری این نوع عایق‌ها از فوم و اسفنج‌های فشره است و به فوم‌های شانه‌تخم‌مرغی معروف هستند. بیشترین کاربرد این سبک از عایق‌ها در ساختار دیوار‌های آکوستیک و سالن‌های موسیقی است که قسمت کوچکی از وظایف این عایق‌ها در خودرو خلاصه شده است. کاربرد دیفیوزر‌ها به علت حالت قله‌ای‌مانند و بر‌آمدگی‌ها باعث شکستن امواج صوتی و بازگشت آنها به فضای اطراف می‌شود. به طور معمول از دیفیوزر‌ها در داخل درِ خودرو پشت اسپیکر‌ها، محیط داخلی باکس به عنوان صاف کردن امواج رفت و برگشتی ساب ووفر‌ها استفاده می‌شود. دیفیوزر‌ها نیز مانند دمپینگ مت‌ها خود‌چسب هستند و از هر‌گونه کثیف‌کاری و به‌هم‌ریختگی جلو‌گیری می‌کنند.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش