Clicky

چه سایز اسپیکر(بلندگو) برای شما مناسب است؟

چه سایز اسپیکر(بلندگو) برای شما مناسب است؟

اسپیکرهای کارخانه سازنده خودرو صدای عالی ندارد. اما قبل از خرید، نکاتی وجود دارد که شما باید مطمئن شوید که آنها را میدانید. مانند: کدام اندازه اسپیکر برای شما مناسب است؟ آیا شما اسپیکر یک تکه(کامل)(full-range) میخواهید یا ترجیح میدهید که اسپیکرهای چند تکه(کامپوننت)(component) گران قیمت بخرید؟

اندازه های رایج کدامند؟

اگرچه تعداد کمی از اندازه های متفاوت اسپیکرها وجود دارد، تنها تعداد کمی از آنها نسبت به بقیه متداول تر هستند. اگر به ماشین خود نگاه کنید، به احتمال زیاد برخی از آنها را پیدا میکنید، البته نه همه آنها.

اسپیکرهای 5.25

این اسپیکرهای ¾5 در درب عقب خودرو ها بسیار متداول هستند. همچنین می توانند در داشبورد عقب خودرو استفاده شود. به دلیل اندازه کوچک آنها، تقریبا هر جایی می توان آنها را جا داد. همچنین آنها طیف گسترده ای از صداهارا پخش میکنند که آنها را برای پشتیبانی از اسپیکرهای بزرگتر مناسب می کند.

اسپیکرهای 5 × 7

اسپیکرهای 5 × 7 کمی بزرگتر از اسپیکرهای ¾5 هستند، اما صدای مشابهی را ایجاد میکند. آنها نسبت به کوچکترها قدرت کمی بیشتری دارند، اما عملکردشان را بالا می برد. بیان شد که آنها از ¾5 خیلی بزرگتر نیستد، بنابراین کافیست که اندازه موجود در خودروی خود را در نظر بگیرید و هر دو این ها قابل قبول خواهند بود.

اسپیکرهای 6.5

اسپیکرهای 6.5 جزو محبوب ترین ها می باشند. آنها قادر به پخش هر دو فرکانس بالا و پایین با وضوح بالا می باد. از آنجا که آنها اسپیکرهای تمام صفحه هستند، بسیاری از کارخانه های ماشین سازی در ماشن های خود از آنها استفاده میکنند. اگر به درب های جلویی ماشن خود نگاهی بیندازید، به احتمال زیاد در هر سمت یک اسپیکر 6.5 مشاهده می کنید.

اسپیکرهای 6 × 9

این بلندگوها می توانند یک پانچ عالی و بدون ساب ووفر(subwoofer) را ایجاد کنند، اینها همانی هستند که بیس تولید می کنند. آنها بهترین محدوده صدا، برای هر دو محدوده بالا و پایین را ایجاد میکنند. بصورت استاندارد استفاده از آنها در درب عقب خودرو متداول نمی باشد، و غالبا در داشبورد عقب خودرو استفاده می شود. با این حال، برخی از افراد با برخی اصلاحات آنها را در درب خودرو استفاده می کنند.

همانطور که ذکر شد، اندازه های دیگری نیز وجود دارد ولی چها مورد ذکر شده معمول تر می باشند. چند اندازه دیگری که شما می توانید در فروشگاه ها بیابید عبارتند از: اسپیکرهای 4 × 10 اینچی، اسپیکرهای 4 × 6 اینچی و  اسپیکرهای 3.5 اینچی.

اسپیکر ها تنها با سایزشان سنجیده نمی شوند

بنابراین، آنچه که آموخته ایم به این معنا بود که اسپیکر بزرگتر بهتر است، درست است؟ نه، همیشه اینطور نیست. فاکتورهای قابل تامل بیشتری برای اسپیکرهای خودرو وجود دارد. مانند اینکه شما اسپیکرهای کامل یا کامپوننت در خودرو خود داشته باشید. برای صدای مطلوب، اسپیکرهای کامپوننت بهترین هستند، اما اسپیکرهای کامل غالبا ارزان و ساده هستند.

اسپیکرهای کامل

اسپیکرهای کامل رایج ترین نوع اسپیکرها هستند. همچنین آنها می توانند اسپیکرهای کواکسیال نامیده شوند. معمولا این نوع اسپیکرها از طرف کارخانه در خودرو نصب می شود. اینکه چه چیزی کامل بودن اسپیکر را مشخص میکند این است که یک تویتر(tweeter) تعبیه شده در داخل ووفر می باشد. این به این معنی است که هنگام نصب این نوع بلندگو فضای کمتری استفاده شود.

به همین دلیل، ممکن است اسپیکرهای کامل کیفیت صدا را از بین ببرد زیرا اجزای آن به یکدیگر خیلی نزدیک هستند. به نظر می رسد که صدا بدتر می شود، ولی بسیاری از اسپیکرها با کیفیت بالا از این نوع برای اکثر مردم به اندازه کافی خوب هستند. اگر شما یک فرد علاقه مند به موسیقی هستید، برای دوری از این مشکل، ممکن است بخواهید اسپیکرهای کامپوننت انتخاب کنید.

اسپیکرهای کامل میتواند طیف کاملی از صدا را در اختیار شما قرار دهد (حدس بزنید که نامش از کجا می آید) و این توانایی اسپیکرهای کامل است. آنها همچنین ارزان تر هستند و آسانتر از اسپیکرهای کامپوننت نصب می شوند که بسیار محبوب هستند حتی برای افرادی که می خواهند بلندگوهای اضافی تری را به خودرو خود اضافه کنند.

اسپیکرهای کامپوننت

به طور کلی اسپیکرهای کامپوننت نسبت به اسپیکرهای کامل گرانتر بوده و سخت تر نصب می شود. چیزی که سیستم کامپوننت را مشخص می کند استفاده از چندیدن نوع اسپیکر برای پخش انواع مختلفی از فرکانس ها می باشد. تیوتر یک اسپیکر مستقل در این سیستم ها است و اغلب در جایی جدا از ووفر نصب می شوند. این حالت مشکل نزدیک بودن را حل کرده و درنتیجه سیستم کامپوننت قادر به پخش صدای واضح تری می شود.

اگر قصد دارید یک سیستم کامپوننت داشته باشید، نسبت به سیستم های کامل مجبور خواهید بود که اسپیکرهای بیشتری را نصب کنید. شما می توانید تویتر، میدرنج(midranges) و ووفر داشته باشید. هنگامی که شما یک نصب این چنینی دارید، هر اسپیکر فرکانس ویژه ای را پخش خواهد کرد که صدای بهتر و واضح تری را ایجاد می کند. با اضافه کردن یک ساب ووفر، صدای بیشتری تولید می شود. ساب ووفر از پایین ترین فرکانس هایی که پخش می شود پشتیبانی می کند و در نتیجه، هنگامی که شما موسیقی خود را پخش می کنید، صدای کاملی را تجربه خواهید کرد.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش