Clicky

تفاوت بین بلندگو ماشین دو طرفه و سه طرفه ی خودرو

اگر قبلا سیستم صوتی (بلندگو ماشین) خودروی خود را ارتقا نداده باشید ، احتمالا الان در مورد انتخاب بهترین سیستم صوتی ، به مشکل برخورده اید.نترسید ، برای اینکه خدمات پس از فروش سیستم های صوتی ، ارتقا پیدا کرده اند و گزینه های متعددی برای خدمات پس از فروش ، پیکربندی و طراحی شده اند و در دسترس قرار گرفته اند.عذر شما بخاطر این احساس سردرگمی که در مورد انتخاب سیستم های صوتی دارید ، پذیرفته شده است ! موضوع اصلی که در مورد سیستم های صوتی وجود دارد ، این است که شما به سیستم های بلندگوی دوطرفه یا سه طرفه ، نیاز دارید.این همه بحث ، بخاطر چیست ؟ و تفاوت بین بلندگوهای دو طرفه و سه طرفه چیست ؟

برای اجتناب از هر گونه سردرگمی ، اجازه دهید که به چند نکته ی اساسی در مورد بلندگوهای صوتی اشاره کنیم.این نکات برای بلندگوهای معینی ، قابل استفاده هستند.در چند پاراگراف بعدی ، در مورد speaker drivers صحبت خواهیم کرد.زمانی که جبعه ی بلندگو ماشین را باز میکنید یا آن را از جعبه ، بیرون میکشید ، یک یا دو قسمت مخروطی شکل خواهید دید ( که گاهی اوقات به شکل تسمه و گاهی اوقات گنبدی شکل است).آنها لرزانندهها هستند ، که زمانی که صدا تولید میشود به لرزش در میایند.

صداها دارای فرکانس های کم تا زیاد هستند. لرزانندههای مختلف با سایز های مختلف  ، فرکانس های متفاوتی دارند.گوش انسان میتواند ، فرکانس بین 20 تا 20000 هرتز را بشنود.هیچ لرزانندهی ، قادر به این نیست که در تمام این طبف فرکانسی ، صدا تولید کند.برای همین بلندگوها ، بیش از یک لرزاننده دارند تا صداهایی با کیفیت های متفاوت ، تولید کنند.

سه نوع لرزاننده وجود دارد : 1. لرزاننده برای فرکانس های پایین یا بم (زیر 200 هرتز) ، 2.لرزاننده برای فرکانس های بالا یا فرکانس های سه برابر (بالای 2000 هرتز) ، 3. لرزاننده ای که صدای تولیدی آن بین 200 تا 2000 هرتز است.هر بلندگو ، دستگاهی دارد که به آن فیلتر الکتریکی گفته میشود که این فیلتر ، که سیگنال صدای اصلی را به دو یا سه سیگنال با فرکانس های متفاوت برای تغذیه ی لرزاننده های مختلف ، تقسیم میکند.

 درک اصول کار لرزاننده های بلندگوها

این یک روش ساده و عمومی برای سیستم های بلندگوی ماشین است که براساس تعداد لرزاننده هایی است که دارند.هنگامی که سیستم بلندگوی ماشین ، بیش از یک لرزاننده دارند ، سیگنال های صوتی باید به فرکانس های مختلفی ، تقسیم شوند که این لرزاننده ها ، این کار را انجام میدهند.سیگنال های صوتی که فرکانس پایینی دارند ، از طریق بلندگوهایی که صدای پایینی دارند (ووفر)  ، تولید  میشوند و سیگنال های صوتی که فرکانس بالایی دارند ، از طریق بلندگوهایی که صدای بلندی دارند (توییتر)  ، تولید میشوند.

بنابراین ، یک بلندگوی دو طرفه ، صدا را به دو قسمت و یک بلندگوی سه طرفه ، صدا را به سه قسمت ، تبدیل میکند.این یک روش ساده و بسیار آسان است که بلندگوهای مختلف را در دسته های مختلف ، قرار میدهد.شما میتواند ، یک جعبه ی بلندگو با دو یا سه لرزاننده (یک طراحی همه محور یا کامل) ، یا یک سیستم بلندگو که لرزاننده های مختلف در جعبه های مختلف تشکیل شده (طراحی سیستم ترکیبی) ، داشته باشید.

در یک جعبه ی بلندگوی ماشین دو طرفه ، یک بلندگوی بزرگ که صدای پایینی دارد (ووفر) و یک بلندگوی کوچک که صدای بالایی دارد (توییتر)، وجود دارد.همچنین ممکن است در جعبه ، یک ووفر و یک جفت توییتر  کوچک داشته باشید.این تنظیماتی است در سیستم های کامل انجام میشود که در اینجا ، در هر دو جعبه ی گفته شده ، قرار میگیرد.

همچنین ، ممکن است سه لرزاننده در همان جعبه داشته باشید ، اما تجربه ی عمومی در مورد بلندگوهای سه طرفه ی کامل ، نشان داده است که عملکرد آن ، بهتر است.یک سیستم سه طرفه ی کامل یا سه محوره ، معمولا دارای یک لرزاننده ی اضافی با طیف فرکانسی متوسط یا یک توییتر با امکاناتی بسیار خوب ، که روی ووفر قرار میگیرد ، است.

در واقع مشکل اصلی سیستم های همه محوره ،این است که در داخل این سیستم ، از یک فیلتر الکتریکی غیر فعال استفاده میشود.بهترین کار این است که صوت را به صوت بالا و پایین ، تقسیم کنید.زمانی که یک لرزاننده با طیف فرکانسی متوسط به سیستم بلندگوی سه طرفه ، اضافه میشود ، این فیلتر الکتریکی ، کار خود را به خوبی انجام نمیدهد.بنابراین ، در مورد سیستم های همه محوره ، یک سیستم دو طرفه با کیفیت خوب ،بهتر از یک سیستم سه طرفه با کیفیت متوسط است.

در سیستم صوتی دو طرفه ی ترکیبی ، مجموعه ی ووفرها و توییتر ها در جعبه های جداگانه ای قرار میگیرند.میتواند چند جفت توییتر و ووفر داشته باشید ، اما این سیستم ، همچنان دوطرفه است.

برای افزایش کیفیت سیستم های ترکیبی ، چندین فیلتر الکتریکی اضافی به آنها افزوده میشود ، در واقع ، مزایای سیستم های ترکیبی سه طرفه ، بیشتر از مزایای سیستم ترکیبی دو طرفه است.اما در بلندگوها با طیف متوسط ، طراحی بلندگو ، کمی دقیق تر انجام میشود ، و توییترها و ووفر ها ، در بهترین مکان قرار میگیرند تا یک تجربه ی صوتی متفاوتی را برای شنونده ،ایجاد کنند.هنگامی که طراحی این بلندگو ها ، بدرستی انجام شد و با استفاده از اجزای با کیفیتی ، طراحی شد ، آنگاه با توجه به کیفیت کلی صوتی و طراحی درست ، در مورد سیستم های ترکیبی باید گفت که ، سیستم های بلندگوی سه طرفه بهتر از سیستم های بلندگوی دوطرفه هستند.اما گران تر هستند و نصب آنها ، دشوارتر است.

 مقایسه ی سیستم های ترکیبی دو طرفه و سه طرفه

علاقه مندان موسیقی ، بدلیل کیفیت صدا و طراحی خوب سیستم های ترکیبی ، سیستم های ترکیبی را ترجیح میدهند.اما در سیستم های ترکیبی ، سیستم های صوتی سه طرفه ، بهتر است.اما اگر شما ، یک کاربر معمولی هستید که تفاوت بین خروجی بلندگوی دوطرفه و سه طرفه را متوجه نمیشوید ، پس با خرید یک  سیستم دو طرفه ، میتواند در پول خود صرفه جویی کنید.

اگر نمیتوانید سیستم های ترکیبی را بخرید ، و بدنبال سیستم های همه محوره هستید ، پس باتوجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید ، بهترین سیستم دوطرفه ی همه محوره را بخرید.هر چیزی که امکانات بیشتری دارد ، ارزش هزینه ی بیشتری را ندارد ، زیرا این هزینه ، صرفا به خاطر عملکرد آن ، نیست.سیستم های سه طرفه ی همه محوره یا کامل در مقایسه با سیستم های دوطرفه  ی همه محوره ، عملکرد نسبتا ضعیفی دارند.

بعضی از برندها ، بدنبال طراحی بلندگوهای 4 طرفه و حتی 5 طرفه هستند ، که به نظر میرسد که طراحی آنها ، ارزش سختی که بدنبال دارد ، را ندارد.سه لرزانده ای که در بالا ذکر شد ، بخاطر کیفیت خروجی صدا و طراحی خوب آن ، نقطه ی عطفی است.داشتن لرزانده ی بیشتر ، مخصوصا در سیستم های همه محوره ، به هیچ وجه، خروجی صوتی را بهبود نمیبخشد.

منبع : https://greatestspeakers.com

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش